Belastingaftrek voor hypotheken en onderhoud van uw eigen woning
26.02.2023In sommige gevallen kunnen de kosten voor de aankoop van een woning en het onderhoud ervan van de heffingsgrondslag worden afgetrokken. Als u dit correct doet, kunt u legaal geld besparen op belastingen. Welke kosten zijn aftrekbaar? Onder welke voorwaarden kunt u belastingaftrek aanvragen voor de kosten van de aankoop van een woning, voor de hypotheeklasten en voor de kosten van het onderhoud van uw eigen woning waarin u woont? Ontdek het op onze website!
Welke kosten zijn aftrekbaar?
De volgende soorten kosten zijn aftrekbaar:
- Kosten voor het verkrijgen van een hypotheek,
- Rente op hypotheek of lening,
- Periodieke betalingen.
Kosten voor het verkrijgen van een hypotheek
De aftrek is een eenmalige aftrek bij uw aangifte over het jaar waarin u deze kosten heeft gemaakt.
Kosten voor:
- Betaling voor bemiddeling en consulten bij een hypotheekspecialist,
- Vaststellingskosten (dit zijn betalingen aan de bank of verzekeraar voor het verlengen van de lening),
- Notariële hypotheekregistratie,
- Registratie van het recht op hypotheek op onroerend goed in het kadaster,
- Betaling voor taxatiediensten om een lening te verkrijgen,
- Het indienen van een aanvraag voor Nationale Hypotheek Garantie,
- Betaling van boeterente op de lening voortvloeiende uit: vervroegde aflossing van de lening; overdracht van de hypotheek naar een andere kredietverstrekker; aanpassing van de rente. Als de boetes in één keer worden betaald, worden deze in mindering gebracht bij uw belastingaangifte over het jaar waarin ze worden betaald. Als de betaling van de boetes in de loop van de tijd wordt verlengd vanwege een stijging van de leningrente, wordt deze afgetrokken in de aangiften voor de jaren waarin rente over de lening is betaald.
- Betaling van rente op een nieuwbouwlening die is betaald tussen de ondertekening van de voorlopige koop- en verkoopovereenkomst en de ondertekening van de hypotheekovereenkomst.
- Betaling van de kosten die voortvloeien uit de registratie stortingen voor nieuwbouw , lening voor renovatie.
Rente op hypotheek of lening
Om in aanmerking te komen voor belastingaftrek over de hypotheekrente moet u aan twee voorwaarden voldoen:
- U gebruikt een hypotheek of lening om de woning waarin u woont of te kopen de reparatie of het onderhoud ervan .
- De looptijd van de lening bedraagt maximaal 30 jaar.
Periodieke betalingen
Het bezitten van onroerend goed brengt verschillende periodieke betalingen met zich mee. Dit kan met name de huur zijn van de grond waarop uw huis staat, als u deze niet in eigendom heeft. Periodieke betalingen die verband houden met het bezit van de woning waarin u woont, zijn over het algemeen fiscaal aftrekbaar.
Je kunt niet aftrekken:
- Betalingen van woningverzekeringen,
- Betalingen aan de leningverstrekker,
- Bedragen overgemaakt naar SEW (aparte spaarrekening voor hypotheekbetalingen).
- Notariskosten voor herregistratie van het huurrecht.
Kosten voor de woning waarin u woont, die niet aftrekbaar zijn
Niet aftrekbaar:
- Kosten van een tussenpersoon, zoals een makelaar, bij de aankoop van een woning,
- Overdrachtsbelasting en BTW,
- Notariskosten en kadastrale kosten uit hoofde van de koop- en verkoopovereenkomst,
- Huidige kosten van onderhoud en reparatie van woningen,
- Rente op dat deel van de hypotheeklening dat niet is gebruikt voor de aankoop van een woning,
- Rente en kosten op de lening, welke in verband met de aanvullende kredietregelingtovaniya is geen schuld om een woning te kopen,
- Rente op leningen die u bent aangegaan om de aftrekbare rente op leningen te betalen,
- Kosten voor het verkrijgen van een bankgarantie voor het betalen van een waarborgsom bij aankoop van onroerend goed.
Dit is slechts een van de vele mogelijke aftrekposten, en er zijn ook heffingskortingen. Om geen fouten te maken, is het beter Vertrouw het indienen van de aangifte toe aan professionals!