Hoe u een buitenlands rekeningnummer doorgeeft aan de belastingdienst
10.05.2019Wilt u het belastingnummer van uw buitenlandse rekening opgeven? Hiervoor kunnen verschillende redenen zijn:
- U heeft een brief van de belastingdienst ontvangen omdat u recht heeft op belastingteruggave. In de brief wordt u gevraagd het rekeningnummer aan te geven waarop zij geld kunnen storten.
- Uw rekeningnummer is gewijzigd en u wilt een nieuw nummer invoeren, bijvoorbeeld voor teruggaaf inkomstenbelasting.
De belastingaangifteprocedure is vrij eenvoudig, er zijn slechts kleine verschillen voor particulieren en ondernemers.
Voor particulieren:
Als u een particulier bent, moet u een belastingbrief sturen met de volgende informatie:
- uw naam
- Uw adres, postcode, stad en land
- Uw NL Registratienummer (BSN)
- De naam van de subsidie of belasting waarvoor u dit rekeningnummer opgeeft
- Het daadwerkelijke nieuwe rekeningnummer
- BIC-code van uw bank. Als uw bank geen BIC-code heeft, geeft u gewoon het volledige buitenlandse rekeningnummer (inclusief bankcodes) op.
- Op welke naam wordt de rekening geopend. Dit is uw naam zoals deze op de bank staat.
- Land van uw bank
- Uw handtekening
Als u dit rekeningnummer opgeeft voor uitkeringen of premies inkomstenbelasting en ziektekostenverzekeringen, voeg dan ook kopieën toe van:
- geldige identiteitskaart (paspoort, identiteitskaart, verblijfsvergunning)
- Bankafschrift of digitaal bankafschrift (met uw naam en rekeningnummer) of bevestiging van uw bank van uw verzoek om deze rekening te openen (maximaal twee maanden geleden).
De brief moet worden gestuurd naar het adres:
Belastingdienst / Centrale administratieve processen
Eenheid Registreren
Postbus 9055 7300
GT Apeldoorn
Let op!
Het duurt even voordat uw verzoek is verwerkt. Wilt u dat de belastingdienst uw oude rekeningnummer per direct niet meer gebruikt, geef dit dan aan in de brief. En geef het daarnaast telefonisch door aan de belastingdienst voor buitenlanders. Dan kunnen ze het organiseren.
Voor ondernemers:
Als uw bankrekening zich in een land bevindt waar SEPA wordt gebruikt, kunt u uw rekeningnummer voor belasting eenvoudig online opgeven of wijzigen.
Als uw bankrekening zich in landen bevindt waar SEPA niet wordt gebruikt, moet u een brief schrijven naar de belastingdienst. De brief moet de volgende informatie bevatten:
- Naam rekeninghouder
- Adres rekeninghouder
- Uw RSIN
- Uw BTW-nummer
- Doel waarvoor u het rekeningnummer opgeeft
- Nieuw rekeningnummer
- BIC-code van de bank, en indien u geen BIC-code heeft, vul dan het volledige rekeningnummer met bankcodes in.
- Op welke naam wordt de rekening geopend. Dit is uw naam zoals deze op de bank staat.
- Uw handtekening
Als u wilt dat de belastingdienst uw oude rekeningnummer per direct niet meer gebruikt, geeft u dit dan aan in de brief. En meld het telefonisch bij de belastingdienst voor buitenlanders. Dan kunnen ze het organiseren.
Stuur uw brief naar:
Belastingdienst / Centrale administratieve processen
Eenheid Registreren
Postbus 9055 7300
GT Apeldoorn
En vergeet niet dat het enige tijd zal duren om uw verzoek te verwerken. Binnen 3 weken ontvangt u een brief waarin wordt bevestigd dat de belastingdienst de ontvangen informatie heeft verwerkt en uw rekeningnummer heeft gewijzigd of toegevoegd aan het systeem.
Mocht u hier niet de kracht, tijd en zin voor hebben, dan helpen wij u graag met het schrijven van de nodige brieven en andere communicatie met de Belastingdienst.