Startpagina Kennisbank Voor ondernemers Aftrek van onderhoudskosten ...

Voor particulieren

Schoolvakanties 2024-2025 Belastingvermindering voor werkende mensen (Arbeidskorting) Zo berekent u belastingaangifte Box 3 Belastingaftrek voor giften en liefdadigheidsinstellingen Algemene belastingvermindering (algemene heffingskorting) Bereken uw medische vergoedingsdrempel Lokale (gemeentelijke) belastingen Aftrek zorgkosten 2023 Gecombineerd belastingkrediet voor ouders van kinderen jonger dan 12 jaar (IACK) Moet u belasting betalen als u een kamer in uw huis verhuurt? Opgaaf wereldinkomen - Wereldwijde inkomensverklaring Weekenden en feestdagen 2024 Minimumloon 2024 Hoe geeft u zelf uw bankrekeningnummer door aan de Belastingdienst? Mijn belastingaangifte ligt al een hele tijd bij de Belastingdienst, maar er komt geen antwoord. Wat moeten we doen? Instructies: Zo vraagt ​​u subsidie ​​aan op Nalog.nl Vakantieregels in Nederland Belastingheffing over buitenlands inkomen in Nederland Belastingteruggave. Formulier M Brieven met machtigingen van de Belastingdienst Wat is jaaropgaaf Wat is een bijdrage Zvw? Instructies: Zo doet u belastingaangifte Belastingaftrek voor hypotheken en onderhoud van uw eigen woning Besparen op de energierekening in Nederland (subsidies voor betere warmte-isolatie) Over het tarief. Ontvangsten en kortingen (VIDEO) Ik wil helpen: Goede doelen en belastingen Box 3 / Box 3 - een boek met een beschrijving van alle webinars Voorlopige aanslag (voorlopige aanslag) - een optie voor wie niet in één keer, maar maandelijks belasting wil betalen of belastingaftrek wil ontvangen Fiscale partners Top 9 vragen over belastingaangifte beantwoord Overdrachtsbelasting - basisprincipes en innovaties vanaf 2021 Ziektekostenverzekering in Nederland (deel 2) Ziektekostenverzekering in Nederland (deel 1) "30% -regeling" en voorwaarden voor ontvangst Registratie van erfenis en schenkingen Extra zwangerschapsverlof Wat mag en wat mag er niet geïmporteerd worden in Nederland Belastingen op geïmporteerde goederen Hoe u een buitenlands rekeningnummer doorgeeft aan de belastingdienst Teruggave luchthavenbelasting (Schiphol) Hoe u een uitstelperiode krijgt voor het indienen van uw belastingaangifte De belangrijkste soorten belastingen in Nederland Nederlandse belastingbetaler Waar moet ik heen met mijn probleem?

Aftrek van kosten van zakendoen

24.07.2019

Belastingen in IE zijn niet humaan. Het is echter mogelijk voor ondernemers om hun belastbare winst te verminderen. Dit kunt u doen door heffingskortingen toe te passen en de kosten van zakendoen van uw totale inkomen af ​​te trekken. Dan wordt alleen het werkelijk verdiende belast.

Als u van deze mogelijkheid gebruik wilt maken, is het erg belangrijk om alle bonnen en facturen te bewaren, en ook om te kunnen bevestigen dat uw uitgaven verband hielden met zakelijke activiteiten.

Maar laat je niet meeslepen en trek alles af. Hieronder staan ​​drie categorieën kosten: wat kan worden afgetrokken, wat kan aftrekbaar zijn en wat niet.

Wat kan worden afgeschreven als kosten om zaken te doen:

  • Eten, drinken, inclusief wijn, sigaren en sigaretten, gastvrijheid, congressen, seminars, studiereizen (inclusief reis- en verblijfkosten), etc.
    De categorie "eten" omvat zakenlunches en diners (ook fooien). Onder dranken wordt verstaan: koffie, thee en andere niet-alcoholische dranken. "Gastvrijheid" omvat uitgaven voor recepties, feesten en entertainment. Voor deze kosten mag u het deel van de totale kosten aftrekken dat boven de drempel van 4600 euro uitkomt. Dus als je minder dan 4600 hebt uitgegeven, kan er niets worden afgetrokken, maar als je meer hebt, bijvoorbeeld 5900, dan kan 5900-4600 = 1300 worden afgetrokken.
    Of u kunt in plaats van de drempel van € 4,600 ook 80% (winst min bedrijfsbelasting) of 73,5% (winst min vennootschapsbelasting) aftrekken van uw belastingaangifte.
  • Bijzondere literatuur (gerelateerd aan het werkveld)
  • Werkkleding, namelijk kleding die u uitsluitend mag dragen in het kader van uw bedrijf. Dit moet zichtbaar zijn in het uiterlijk van het kledingstuk (bijv. Uniform of jumpsuit). Indien uw werkkleding ook geschikt is om buiten uw bedrijf te dragen, dient deze te zijn voorzien van een bedrijfslogo van minimaal 70 cm2.
  • Portfolio's, enz.,
  • Zakelijke reizen: openbaar vervoer, taxi en vliegtuig,
  • Zakelijke telefoontjes vanuit huis.

Wat kan er worden afgeschreven, maar met beperkingen en speciale voorwaarden:

  • In beweging. Bij een zakelijke verhuizing kunt u de kosten van de overdracht van de benodigde woning aftrekken. Daarnaast kunt u ook een vast bedrag aftrekken. In 2017, 2018 en 2019 is dat € 750, -.
  • Een dienstauto, het is erg belangrijk om alles correct te berekenen, want het kan blijken dat deze volledig onrendabel is. Omdat een werknemer volgens de regels het recht heeft om voor persoonlijke aangelegenheden niet meer dan 500 km per jaar te rijden met een bedrijfswagen, wat niet voldoende is. In dit geval is het noodzakelijk om de administratie van de kilometers bij te houden en te kunnen aantonen dat de auto alleen voor zakenreizen is gebruikt.
  • Ook het gebruik van een personenauto voor werkdoeleinden vereist een zorgvuldige voorcalculatie, zodat niet blijkt dat het werk van de administratie meer is dan de voordelen van haar handelen. Soms is het winstgevender om alleen een reisvergoeding van 19 cent per kilometer uit te geven (bij sommige bedrijven zijn andere vergoedingsbedragen mogelijk).
  • Onderhoud van een tweede woning, buiten de vaste woonplaats, bij zakenreizen. Als u voor uw werk voor een (tweede) woning buiten uw woonplaats moet betalen, zijn deze kosten twee jaar aftrekbaar.
  • Werkplek thuis. Mits hij een aparte ingang en een badkamer heeft. We zullen hier uitgebreid op ingaan in een van onze volgende publicaties.

Je moet niet eens proberen om:

  • Aankoop van algemene literatuur die geen verband houdt met uw professionele activiteit
  • kleding (behalve werkkleding),
  • persoonlijke verzekering,
  • een werkplek aan huis, als deze geen aparte ingang en badkamer heeft. Er zijn nog een paar gevallen, maar deze vormen de uitzondering op de regel.
  • boetes,
  • apparatuur en gereedschappen die niet tot het bedrijf behoren
  • Schepen (schepen) voor representatieve doeleinden (Vaartuigen voor representatieve doeleinden)

Bovendien kunt u in sommige gevallen niet de volledige kosten van uw apparatuur afschrijven, u kunt alleen de afschrijving van deze apparatuur afschrijven. Overweeg om het duidelijker te maken voorbeeld:

Stel dat u een fotograaf bent, maar u bent niet geregistreerd als ondernemer. Een computer, een camera en andere accessoires die nodig zijn om inkomsten te verwerven en waarvan de prijs (één eenheid) meer dan 450 euro exclusief btw bedraagt, worden als activa beschouwd. Ze kunnen niet volledig in de kosten worden opgenomen, maar worden er alleen van afgeschreven.

De afschrijving van dergelijke apparatuur wordt in aanmerking genomen binnen 60 maanden (tenzij anders aangegeven door de technische kenmerken) vanaf de aankoopdatum.

Stel dat je in augustus 1000 een camera hebt gekocht voor 2016 euro. Zijn prijs exclusief BTW = 1000 / 1,21 = 826,45. Afschrijvingsbedrag per maand = 826,45 / 60 = 13,77. Afschrijving start september 2016, eindigt augustus 2021.

Maar het bleek dat je als fotograaf noch in 2016 noch in 2017 diensten hebt verleend. En ze begonnen ze pas in 2018 te verstrekken. Omdat bent u geen ondernemer, dan kunt u de kosten van 2016 en 2017 niet van het inkomen aftrekken (waren ze niet). Dit heeft je camera gedempt.

In 2018 ben je begonnen als fotograaf en verdiende je 500 euro.
U kunt 12 maanden in kosten opnemen tegen 13,77 = 165,24
Totaal belastbaar inkomen = 334,76

In 2019 zag je dat het goed met je ging en besloot je een bedrijf te registreren (geregistreerd bij KvK). U kunt nu uw camera balanceren tegen restwaarde. Op 1 januari 2019 waren de kosten:
cameraprijs minus afschrijving sept. 2016 – december 2018

Afschrijving over 28 maanden = 16 x 13,77 = 385,56.
De prijs van de camera (exclusief BTW) bedraagt ​​dus 826,45 – 385,56 = 440,89
Tot en met augustus 13,77 is het mogelijk om per maand 2021 per maand in rekening te brengen.

 

logo nalog

Enkele van onze onderwerpen



U kunt meer onderwerpen vinden op onze Startpagina of op het menu.

logo nalog

Wat vind je van deze site? ​

Het doel van uw beroep?

Voer geen persoonlijke informatie in, zoals naam, burgerservicenummer of telefoonnummer. Wij reageren niet op vragen, opmerkingen en klachten die via dit formulier binnenkomen.

annulering