Startpagina Kennisbank Juridische entiteiten Eigendomsvormen in Nid ...

Voor particulieren

Zo berekent u belastingaangifte Box 3 Belastingaftrek voor giften en liefdadigheidsinstellingen Algemene belastingvermindering (algemene heffingskorting) Bereken uw medische vergoedingsdrempel Lokale (gemeentelijke) belastingen Aftrek zorgkosten 2023 Gecombineerd belastingkrediet voor ouders van kinderen jonger dan 12 jaar (IACK) Moet u belasting betalen als u een kamer in uw huis verhuurt? Opgaaf wereldinkomen - Wereldwijde inkomensverklaring Schoolvakanties 2023-2024 Weekenden en feestdagen 2024 Minimumloon 2024 Hoe geeft u zelf uw bankrekeningnummer door aan de Belastingdienst? Mijn belastingaangifte ligt al een hele tijd bij de Belastingdienst, maar er komt geen antwoord. Wat moeten we doen? Instructies: Zo vraagt ​​u subsidie ​​aan op Nalog.nl Vakantieregels in Nederland Belastingheffing over buitenlands inkomen in Nederland Belastingteruggave. Formulier M Brieven met machtigingen van de Belastingdienst Wat is jaaropgaaf Wat is een bijdrage Zvw? Instructies: Zo doet u belastingaangifte Belastingaftrek voor hypotheken en onderhoud van uw eigen woning Besparen op de energierekening in Nederland (subsidies voor betere warmte-isolatie) Over het tarief. Ontvangsten en kortingen (VIDEO) Ik wil helpen: Goede doelen en belastingen Box 3 / Box 3 - een boek met een beschrijving van alle webinars Voorlopige aanslag (voorlopige aanslag) - een optie voor wie niet in één keer, maar maandelijks belasting wil betalen of belastingaftrek wil ontvangen Fiscale partners Top 9 vragen over belastingaangifte beantwoord Overdrachtsbelasting - basisprincipes en innovaties vanaf 2021 Ziektekostenverzekering in Nederland (deel 2) Ziektekostenverzekering in Nederland (deel 1) "30% -regeling" en voorwaarden voor ontvangst Registratie van erfenis en schenkingen Extra zwangerschapsverlof Wat mag en wat mag er niet geïmporteerd worden in Nederland Belastingen op geïmporteerde goederen Hoe u een buitenlands rekeningnummer doorgeeft aan de belastingdienst Teruggave luchthavenbelasting (Schiphol) Hoe u een uitstelperiode krijgt voor het indienen van uw belastingaangifte De belangrijkste soorten belastingen in Nederland Nederlandse belastingbetaler Waar moet ik heen met mijn probleem?

Eigendomsvormen in Nederland

05.04.2019

Iedereen die heeft besloten zijn eigen bedrijf te openen, denkt allereerst na over welke eigendomsvorm hij moet kiezen. En het is natuurlijk belangrijk om meteen de juiste beslissing te nemen om uzelf te beschermen tegen onnodige risico's en kosten.

Ondanks het feit dat elk bedrijf kan worden overgedragen van de ene vorm van eigendom naar de andere, kan dit proces te tijdrovend en duur zijn. Het is veel gemakkelijker om het adres, het type activiteit, de naam en zelfs de manager te wijzigen dan de eigendomsvorm, dus deze keuze moet zeer verantwoord worden genomen.

We raden je aan de verstrekte informatie zorgvuldig te bestuderen, en als je al klaar bent voor de opening en een lijst met specifieke vragen hebt opgesteld, nodigen we je uit om je aan te melden voor een gesprek met ons. U kunt zich aanmelden door:

Per email info@nalog.nl;

Per telefoon: 085-5400200, 065-0128355; voor oproepen niet van NL (+31) 85-5400200, (+31) 65-0128355.

of via форму op onze website

Het consult is voorwaardelijk betaald. Dit betekent dat je voor het consult betaalt en tegelijkertijd voor hetzelfde bedrag een kortingsbon ontvangt. De bon is 6 maanden geldig. Als u op dit moment gebruik maakt van onze diensten voor het opzetten van een onderneming (rechtspersoon), of als u een servicecontract met ons afsluit (minimaal 1 jaar), dan krijgt u de volledige kosten van het advies terug. In de toekomst zal bij het afsluiten van een servicecontract een bepaald aantal spreekuren gratis in het abonnement worden opgenomen.

De meest bekende slechts twee, de meest voorkomende vormen van eigendom zijn eenmanszaak (IE) en BV - beslotenvennootschap (JSC). In feite zijn er veel meer vormen van eigendom, hoewel deze twee ongetwijfeld voorop lopen. We willen ook opmerken dat er geen analogen van LLC (vennootschap met beperkte aansprakelijkheid) zijn in IP.

In deze sectie leest u:

– Waar u op moet letten bij het kiezen van een eigendomsvorm;

– Welke eigendomsvormen bestaan ​​er in Nederland;

– Het belangrijkste verschil tussen ondernemerschap en recht. gezicht;

– Vergelijking van kenmerken van verschillende vormen van eigendom.

Waar u op moet letten bij het kiezen van een eigendomsvorm

Om correct te bepalen welke eigendomsvorm het meest geschikt is voor uw bedrijf, moet u veel factoren afwegen. Soms ligt de oplossing aan de oppervlakte. Bent u bijvoorbeeld journalist, kapper of verzekeringsagent, dan past de vorm van een zelfstandige (eenmansaak) natuurlijk het beste bij u. Bent u een grote groothandel, import-exportbedrijf dat van plan is filialen te openen, dan moet u nadenken over opties voor een naamloze vennootschap of een coöperatie. Bent u van plan een goed doel te doen of te investeren, dan moet u kiezen tussen een stichting en een vereniging.

Als u de snelheid en het groeivolume van uw bedrijf nog steeds niet kunt plannen, of als u gewoon door het probleem navigeert, moet u zeker op de volgende factoren letten:

  • Deel van de verantwoordelijkheid (we hebben deze kwestie hieronder in meer detail besproken)
  • Het imago van het bedrijf (dit is vooral belangrijk voor bedrijven die in de post-Sovjet-ruimte werken)
  • Registratiekosten (de noodzaak van een notariële akte, de aanwezigheid van een wettelijk en postadres, de aanwezigheid van een beëdigd vertaler tijdens de registratie)
  • De aanwezigheid van een wettelijk fonds (momenteel alleen relevant voor NV (open naamloze vennootschap)
  • Fiscale prikkels (er zijn meer voor particulier ondernemerschap)
  • Belastingtarieven (zie sectie Zaken en belastingen)
  • De impact van het hebben van een onderneming op de persoonlijke situatie (gevolgen bij scheiding, erfenis)
  • De impact van het hebben van een onderneming op de persoonlijke financiële situatie (voordelen, subsidies, belasting op spaargeld in box 3, het verkrijgen van sociale huisvesting, de mogelijkheid om een ​​lening of hypotheek te krijgen, de mogelijkheid om een ​​partner van buiten de EU uit te nodigen, enz.)
  • Boekhouding en administratie (eisen voor privé-zaken zijn zachter)
  • Servicekosten
  • Boekhoudplicht met behulp van een accountant (soms ook auditverplichting)
  • Het vermogen om een ​​vereenvoudigde vorm van boekhouding te onderhouden
  • De mogelijkheid om de samenstelling van deelnemers te veranderen (oprichters)
  • Gelegenheid om personeel of andere assistenten te betrekken en de betrokken inzet
  • Naleving van verplichte regels (bijvoorbeeld betaling van het minimumloon voor een directeur-aandeelhouder)

In het hoofdstuk Vergelijking van kenmerken hebben we geprobeerd voor u een algemeen overzicht te verzamelen van verschillende factoren voor verschillende vormen van eigendom.

Welke vormen van eigendom bestaan ​​er in IP.

– Freelancer (freelancer)

Een ondernemer zonder een bedrijf te registreren bij een kamer van koophandel. Eigenlijk bestaat deze vorm van zakendoen niet. Voor de Belastingdienst is dit een persoon die deeltijdbanen heeft en inkomsten uit deze deeltijdbanen aangeeft als 'inkomen uit overige banen'. Hij is niet gerechtigd om facturen uit te schrijven, net zoals hij geen btw-betaler is en geen recht heeft op uitkeringen voor ondernemers. Freelancer leidt zijn administratie. Dit formulier wordt aanbevolen als parttime banen niet regelmatig zijn, klanten van facturen niet nodig hebben en het totale inkomen van deze parttime banen niet hoger is dan 6-7 duizend per jaar. Bij inschrijving bij de KVK (kamer van koophandel) wordt de freelancer EMZ (eenmanszaak) en wordt beschouwd als een ZZP (zelfstandigzonderpersoneel)

Eigendomsvormen zonder juridische entiteit 

– Eenmanszaak (Particulier ondernemer)

Een van de twee meest voorkomende vormen van zakendoen. Ideaal voor een klein bedrijf met een inkomen van 20-50 duizend per jaar. Betaalt btw (voor sommige soorten bedrijven is het vrijgesteld). Maakt facturen op. Verplicht om een ​​administratie bij te houden, kan het alleen doen, of misschien met de hulp van een accountant. Komt in aanmerking om maximaal drie handelsnamen te hebben (zie de sectie "Hoe te openen?"). De mogelijkheid om personeel aan te nemen. De mogelijkheid om familieleden (partner, kinderen vanaf 15 jaar) te betrekken bij het helpen. Betaler van inkomstenbelasting tegen gunstige voorwaarden. Er zijn veel voordelen voor ondernemers en werk. Mogelijkheid tot "uitstel wegens ouderdom", terwijl een deel van de winst wordt vrijgesteld van belastingen. Als er wordt gewerkt zonder ingehuurd personeel, wordt het beschouwd als een ZZP (zelfstandigzonderpersoneel). Als werknemers worden aangenomen, houdt het op een ZZP te zijn, maar blijft het een particuliere ondernemer (EMZ)

– VOF-Vennootschaponderfirma (particuliere onderneming of particuliere onderneming)

Meerdere (minimaal 2) particuliere ondernemers werken samen onder dezelfde naam. Allemaal dezelfde verantwoordelijkheden als een particuliere ondernemer, maar omdat elk van de eigenaren is een onafhankelijk individu. persoon, dan heeft iedereen recht op fiscale prikkels voor bedrijven, wat zeer gunstig is. De winstverdeling tussen partners wordt bepaald door een onderlinge overeenkomst ondertekend door beide partijen. Deze overeenkomst kan ook worden gecertificeerd door een notaris, maar is niet vereist. Als er geen overeenstemming is, worden de winsten (of verliezen) in gelijke delen verdeeld. In de overeenkomst kunnen zowel percentages als vaste aandelen worden vermeld (in bedragen, in gewerkte uren, kunnen ook andere wijzen van uitkering worden aangegeven). Het aandeel van elk van de deelnemers moet echter groter zijn dan nul. Bij dit type onroerend goed ontstaat een extra belastingeenheid, die aangiftes indient en BTW (BTW) betaalt, evenals indien nodig andere belastingen (accijnzen, sociale verzekeringen van ingehuurd personeel, etc.) Na berekening van de winst is het verdeeld onder de deelnemers volgens een overeenkomst of gelijke aandelen en reeds betaalt elke deelnemer zijn eigen inkomstenbelasting. Omdat persoonlijke omstandigheden zijn anders, dan kunnen bij een gelijke winstverdeling de door de deelnemers verschuldigde belastingen verschillen. Verliezen worden op dezelfde manier toegerekend als winsten. De ratio van de winstverdeling kan maximaal één keer per jaar (vanaf het begin van het nieuwe verslagjaar) of bij wijziging van de samenstelling van deelnemers worden herzien. In ieder geval wordt een schriftelijk document opgesteld en gecertificeerd door alle deelnemers.

– Man-vrouwfirma(VOF) – Familiebedrijf

In feite is dit dezelfde VOF (Vennootschaponderfirma), waarin man en vrouw partners zijn.

Qua belastingen is het erg winstgevend, maar de belastingdienst is vooral geïnteresseerd in dergelijke bedrijven. Om zo'n bedrijf te zijn, moet u slagen voor de zogenaamde "onafhankelijkheidstest", dat wil zeggen om te bewijzen dat u gelijkwaardige partners bent. Als de een niet zonder de ander kan werken, wordt hij niet als een gelijkwaardige partner beschouwd.

Voorbeeld 1: de man is een aannemer en de vrouw heeft de leiding over de hele administratie. Als haar man niet zou bouwen, zou ze niets te leiden hebben, bovendien brengt de administratie zelf geen geld - in dit geval kunnen ze geen VOF zijn.
Voorbeeld 2: De vrouw is schoonheidsspecialiste, de man is massagetherapeut - elk van hen kan onafhankelijke diensten verlenen, ze kunnen een VOF zijn.

Het runnen van een familiebedrijf voor ouders en volwassen kinderen is veel gemakkelijker. Vanuit fiscaal oogpunt zijn kinderen ouder dan 18 een afzonderlijke belastingeenheid (in tegenstelling tot echtgenoten), dus er zijn minder controles. Als u echter van plan bent een familiebedrijf te starten, raden we u aan een overeenkomst op te stellen waarin niet alleen de winstverdeling, maar ook de functies en verantwoordelijkheden van elke mede-eigenaar duidelijk worden vermeld. Anders kan het belastingkantoor tijdens de controle de benutte voordelen ontnemen en ook de relatie beoordelen als "werkgever-werknemer", en dit is niet winstgevend.

 – CV (commanditaire vennoten) – Commanditaire vennootschap

Ondanks de vergelijkbare naam is dit geen LLC, maar een volkomen ongebruikelijke vorm van eigendom. CV bestaat alleen in Nederland en België. Geschikt voor degenen die een privébedrijf willen openen, maar geen eigen geld hebben voor investeringen.

Er zijn twee verschillende soorten eigenaren in dit partnerschap (je hebt er minstens één van elk type nodig om te openen). Het eerste type, de zogenaamde sponsor, is in wezen een geldgever, heeft recht op een deel van de winst en blijft anoniem. De registratiedocumenten vermelden alleen het totale aantal "sponsors" en het totale bedrag aan bijdragen. Het tweede type is 'algemeen' of werkend. Het is rechtstreeks de persoon of personen die het bedrijf zullen leiden. Hun namen zijn opgenomen in de registratiedocumenten en ze dragen alle verantwoordelijkheid. In geval van faillissement verliezen sponsors alleen het geïnvesteerde geld, terwijl managers samen met de onderneming failliet gaan, dat wil zeggen dat ze de volledige persoonlijke verantwoordelijkheid dragen.

Een partnerschap kan uit twee soorten bestaan: ‘open’ en ‘gesloten’. Bij een open overeenkomst kan een deelnemer zijn aandeel overdragen zonder toestemming van de andere deelnemers. Je kunt dit niet binnenshuis doen. Dienovereenkomstig wordt dit, afhankelijk van de ‘openheid’ van het partnerschap, door de belastingdienst in overweging genomen. De open doet een winstaangifte, de gesloten doet een aangifte inkomstenbelasting voor alle deelnemers. Sponsors zijn echter ook verplicht om hun aandeel in de winst voor belastingdoeleinden aan te geven Omdat zij niet rechtstreeks betrokken zijn bij het ondernemerschap, hebben zij geen recht op ondernemersvoordelen. Als de sponsor besluit deel te nemen aan het bestuur van het bedrijf, kan hij als ondernemer worden beschouwd (mits aan de voorwaarden is voldaan) en wordt hij ook persoonlijk verantwoordelijk voor de schulden en verplichtingen van het bedrijf. Ook mag de referent geen particulier zijn, maar een (buitenlandse) rechtspersoon; in dit geval wordt ook inkomstenbelasting geheven. Overige belastingen (btw, loonbelasting, accijnzen etc.) worden op de algemene wijze berekend.

De relatie tussen sponsors en werkende managers wordt bepaald door het contract. Deze overeenkomst is optioneel, maar het wordt ten zeerste aanbevolen om door een notaris te worden gecertificeerd. Het contract bepaalt niet alleen de winstverdeling, maar ook de voorwaarden voor de terugtrekking van deelnemers uit de onderneming, de voorwaarden van verantwoordelijkheid, de mogelijkheid om het management- of sponsoraandeel over te dragen aan derden, de mogelijkheid en voorwaarden om personeel in te huren, verzekeringen, enz.

Omdat dit type onroerend goed is niet erg gebruikelijk en veroorzaakt vaak veel geschillen, ook met de belastingdienst, maar u heeft besloten dat u precies datgene nodig heeft, we raden u ten zeerste aan om u voor de opening aan te melden voor een gesprek met ons.

– Maatschap(gemeenschap)

Dit type onroerend goed wordt meestal gebruikt om ondernemers met vergelijkbare beroepen bij elkaar te brengen. Bijvoorbeeld een advocatenkantoor. Het lijkt op één onderneming, maar in feite werken er meerdere kleine advocatenkantoren. Dit is handig als u gezamenlijk een kamer kunt kopen of huren, een en dezelfde apparatuur om beurten kunt gebruiken, een naam kunt promoten, enzovoort. Staat aandelenparticipatie toe in projecten die een klein bedrijf niet alleen kan doen. Door de bundeling van middelen is het ook mogelijk om een ​​breder scala aan diensten aan te bieden. Verdeling van investeringen en winsten vindt plaats in overleg, terwijl niemand 100% of 0% kan bezitten. Elk lid van de gemeenschap heeft het recht om op te treden, contracten te sluiten namens de hele gemeenschap. De relaties binnen de gemeenschap worden bepaald door het charter. Er is een open en gesloten gemeenschap. In een gesloten, werkt iedereen onder één naam, in een open, iedereen werkt onder zijn eigen naam en heeft het recht om een ​​gemeenschappelijk merk te gebruiken.

Eigendomsvormen met een rechtspersoon

– BV (beslotenvennootschap) – CJSC (besloten naamloze vennootschap)

Juridische entiteit met beperkte persoonlijke aansprakelijkheid. Eigenaars zijn aandeelhouders die zijn ingeschreven in het “aandeelhoudersregister”. Een aangestelde directeur leidt de onderneming. Hij kan ook aandeelhouder zijn. Het minimum aantal aandeelhouders is één. Verplichte inschrijving bij een notaris. Het wettelijk fonds is 1 munteenheid (dat wil zeggen, het kan 1 euro zijn). Wijzigingen in adres, soort activiteit en vervanging van de directeur worden doorgevoerd bij de kamer van koophandel. Wijzigingen in het statutaire fonds en in de samenstelling van aandeelhouders - alleen bij de notaris. Inwoners van elk land kunnen aandeelhouders zijn. Algemeen directeur (directeur) is een persoon die het recht heeft om in de EU te werken. Zowel natuurlijke personen als rechtspersonen kunnen aandeelhouders en managers zijn. Een particuliere onderneming kan namelijk geen manager zijn het bestaat uit ondernemers die voor fiscaal nat. gezichten. Een ondernemer (als individu) kan tegelijkertijd manager of aandeelhouder zijn van een andere onderneming, maar deze samenwerking heeft een zeer grote impact op de belastingheffing (het risico om ondernemersvoordelen te verliezen).

Indien de zaakvoerder tevens aandeelhouder is (minimaal 5% van het totaal aantal aandelen) van het bedrijf, dan geldt de minimumloonregel.

BV is een betaler van inkomstenbelasting (20-25%), evenals andere belastingen (btw, inhoudingen op salarissen, accijnzen, enz.) Op algemene basis. De winst die na belastingen overblijft, kan aan aandeelhouders worden uitgekeerd in de vorm van dividenden of worden overgelaten aan de ontwikkeling van de onderneming.

– Flex-BV - een type BV, geïntroduceerd in 2012 onder het programma om eigendomsvormen binnen de EU te optimaliseren en ondernemerschap te vereenvoudigen.

In feite is dit dezelfde BV en bij registratie verschilt deze op geen enkele manier van de gebruikelijke, het verschil komt alleen tot uiting in het charter. Daarom, dat u gebruik wilt maken van de mogelijkheden van Flex-BV, dient u dit VÓÓR registratie aan te geven, anders ontvangt u een standaard charter voor een reguliere BV.

FlexBV beschikt dus over nieuwe soorten aandeelhouders: een aandeelhouder zonder stemrecht (maar wel met winstrecht) en een aandeelhouder zonder winstrecht (maar met stemrecht). Een aandeelhouder kan niet tegelijkertijd worden beperkt in stem en winst.

Ook is de blokkadebeperking op de verkoop van aandelen toegevoegd. Volgens de oude wet moet een aandeelhouder (of zijn erfgenaam) zijn aandelen eerst aanbieden aan de andere vennoten en heeft hij het recht om ze alleen met toestemming van alle aandeelhouders aan derden te verkopen. De nieuwe regels voor FlexBV laten toe om van deze norm af te wijken.

Als bijkomend pluspunt werd het ook mogelijk besluiten te nemen zonder algemene aandeelhoudersvergadering en de mogelijkheid om dergelijke vergaderingen in het buitenland te houden.

– Holding BV – holding gesloten naamloze vennootschap

Juridisch gezien is een holding CJSC dezelfde CJSC. Het verschil is dat de hoofdactiviteit van deze BV het bezit en beheer van effecten en andere activa is. Meestal zijn dit aandelen van een ander bedrijf. Het kan ook geld zijn dat in de coulissen wacht om in een bedrijf te worden geïnvesteerd, het kan patenten, auteursrechten, licenties zijn, het kan onroerend goed of land zijn, evenals andere activa. Het belangrijkste verschil is dat de Holding geen zakelijke activiteiten ontplooit. Dat wil zeggen, het verdeelt middelen tussen dochterondernemingen (indien aanwezig) en keert dividenden uit aan aandeelhouders. Zo'n slapend bedrijf, bewaker van waarden.

In sommige gevallen is dit type BV zeer winstgevend, bijvoorbeeld als u wilt investeren in een bedrijf, maar nog niet heeft besloten waar, maar deze niet op een privérekening wilt hebben. Het is vrij eenvoudig om, indien nodig, een houdstermaatschappij om te zetten in een werkende onderneming.

De holding is ook handig voor de herverdeling van activa en fondsen tussen verschillende bedrijven. De holding heeft één eigenschap die zeer aantrekkelijk is voor zakenmensen: volgens de Nederlandse wet worden dividenden die de ontvangende onderneming ontvangt uit investeringen in dochterondernemingen niet belast.

Omdat de holding doet geen zaken, dan wordt de belastingheffing meestal vereenvoudigd. In veel gevallen is hij geen btw-betaler, de manager hoeft het salaris niet te berekenen. Dat wil zeggen dat in de praktijk slechts één keer per jaar een winstrapportage wordt ingediend. Dat verlaagt dienovereenkomstig de kosten van het onderhouden van een dergelijke onderneming aanzienlijk.

– NV (naamlozevennootschap) – Open naamloze vennootschap

Ze lijken erg op BV's, ze zijn bijna identiek qua belastingen en aansprakelijkheid, maar er zijn ook belangrijke verschillen. Bijvoorbeeld de noodzaak om minimaal 2 aandeelhouders te hebben.

In tegenstelling tot een gesloten naamloze vennootschap zijn er geen beperkingen op de verkoop en overdracht van aandelen. NV-aandelen kunnen ook op de beurs worden verhandeld. Een van de belangrijke voordelen is het ontbreken van een verplicht minimumloon voor een beherende aandeelhouder. Van de minnen - het verplicht wettelijk fonds is minimaal 45000.

Evenals bij BV, verplichte inschrijving bij een notaris, inschrijving in het aandeelhoudersregister, besluitvorming door de algemene vergadering van aandeelhouders.

– Coöperatie(onderlingewaarborgmaatschappij) – Coöperatie (onderlinge verzekeringsgemeenschap)

Een onderlinge verzekeringsgemeenschap is een soort coöperatie. Een coöperatie is een vereniging die individuele ondernemers laat genieten van de voordelen van teamwork. De leden van de coöperatie gaan met elkaar een overeenkomst aan. Hierdoor kan de andere ondernemer een deel van uw werk doen als u ziek wordt, zodat klanten niet lang hoeven te wachten. Ook kunnen leden van de coöperatie gezamenlijk de benodigde apparatuur of materialen tegen lagere prijzen aanschaffen.

– Vereniging – Vereniging

De vereniging moet minstens 2 leden hebben, de belangrijkste beslissingen worden genomen op een vergadering van de leden van de vereniging, en daar wordt een bestuur benoemd, dat doorgaans bestaat uit gekozen leden van de vereniging. Op de vergadering heeft elk lid van de vereniging één stem. Het bestuur bestaat doorgaans uit een voorzitter, secretaris en penningmeester. Het hoofddocument is het charter, er is geen startkapitaal vereist. Er zijn twee soorten verenigingen: een vereniging met volledige rechtsbevoegdheid en een vereniging met beperkte rechtsbevoegdheid (bij gebreke van een notariële akte). In het laatste geval draagt ​​de directeur de volledige persoonlijke verantwoordelijkheid.

– Stichting – Stichting (Nationale Organisatie)

Als uw activiteit verband houdt met een specifiek openbaar of sociaal doel, zoals de natuur beschermen, anderen helpen of cultuur verspreiden, dan kan een stichting een goed idee zijn. Het fonds moet bij een notaris worden geregistreerd en er is geen startkapitaal voor nodig.

De stichting heeft een bestuur maar geen leden. Meestal bestaat het bestuur uit een voorzitter, een secretaris, een penningmeester en eventueel andere bestuursleden. Maar het hoeft niet zo te zijn. Het fonds kan een bedrijf hebben, maar de winst kan alleen worden gebruikt voor het hoofddoel van het fonds. De directeur van het fonds kan ook door het fonds worden ingehuurd, maar dit is vrij zeldzaam, meestal krijgt de directeur alleen de gemaakte kosten vergoed. Bij een stichting die de ANBI-status heeft, kan de directeur geen arbeidsovereenkomst met ANBI hebben. De stichting kan ook personeel inhuren. Het statuut kan ook de aanwezigheid van een raad van commissarissen bepalen.

Het belangrijkste verschil tussen een particuliere onderneming en een juridische entiteit

Alle zaken in IP kunnen voorwaardelijk worden onderverdeeld in "particulier ondernemerschap" en "zaken met de oprichting van een juridische entiteit". Of, met andere woorden, een bedrijf met volledige persoonlijke verantwoordelijkheid en gedeeltelijke persoonlijke verantwoordelijkheid.

Verantwoordelijkheid is de belangrijkste bepalende factor.

Alle particuliere ondernemingen, of het nu een zelfstandige (eenmanszaak), een particuliere onderneming (VOF) of een gemeenschap (maatschap) is, zijn vanuit het oogpunt van de Nederlandse Belastingdienst geen afzonderlijke fiscale eenheden voor het bepalen van de inkomstenbelasting. Voor de Belastingdienst is een zelfstandige een particulier die inkomsten heeft uit onderneming. Alle winst van ondernemerschap is in dit geval het inkomen van een bepaalde particulier (of verdeeld over een groep particulieren). Tegelijkertijd maakt het helemaal niet uit of hij zijn persoonlijk geld van de zakelijke rekening heeft gehaald of juist daar heeft geïnvesteerd. Al het geld op de rekening van zijn onderneming blijft immers zijn persoonlijk geld. Evenals een auto, computer en andere dingen die voor de onderneming zijn gekocht. Het verkeer van fondsen en activa tussen een particuliere onderneming en de ondernemer zelf is op geen enkele manier gereguleerd, omdat deze beweging van de ene zak naar de andere in feite geen invloed heeft op het bedrag van de belastingen. Een zelfstandige is een regelmatige betaler van de inkomstenbelasting. Uiteraard heeft hij bepaalde voordelen, hij is verplicht om een ​​uitgebreide aangifte in te dienen (hierover meer in de sectie Belastingen voor ondernemers), maar dit doet niets af aan de essentie. Het inkomen (of verlies) uit ondernemerschap valt in box 1, wordt opgeteld bij de rest van het inkomen (bijvoorbeeld uitkeringen) en inhoudingen (bijvoorbeeld een aftrek voor een hypotheek) en het resultaat wordt belast tegen het gebruikelijke progressieve tarief vanaf box 1 (zie belastingtarieven in de sectie nuttige informatie).

Dus hoe zit het met verantwoordelijkheid?

Hier is het belangrijkste: voor particulier ondernemerschap is de ondernemer zelf verantwoordelijk voor al zijn eigendommen. En vice versa. Tenminste, als de ondernemer bijvoorbeeld geen honing betaalde. verzekering voor zijn vrouw, dan heeft de gerechtscommissaris het recht om de zakelijke rekening te arresteren en van daaruit geld te nemen. Of als een ondernemer bijvoorbeeld de leverancier niet heeft betaald en zich tot het incassobureau heeft gewend, heeft de incassant het recht om de woning te omschrijven, de auto, het huis, de tv en andere eigendommen mee te nemen om de schuld te betalen. Als er geen huwelijkscontract is tussen de echtgenoten, loopt het risico van inbeslagname van het vermogen van de echtgenoot (ongeacht waar het zich bevindt).

Meestal denken mensen dat dit alleen kan als het bedrijf failliet gaat. Dit is een vergissing. Schulden kunnen uit het niets ontstaan. U hebt bijvoorbeeld een gast uit de Baltische staten in zijn auto, die hij natuurlijk niet heeft geregistreerd. De gast vertrok en je kreeg enkele duizenden boetes voor zowel te hard rijden als voor een niet-geregistreerde auto. En dit bezoek zou uw opkomende bedrijf kunnen doden. Variant andersom: een persoon heeft een onderneming geregistreerd, verricht geen activiteiten en doet geen rapporten, gooit brieven van de belastingdienst weg. Dit is een zeer gevaarlijke situatie, omdat de Belastingdienst zelf de belastingen zal berekenen, daar boetes en huurprijzen bij optelt en u gemakkelijk uw auto kunt verliezen, ook al lijkt het alsof u “niets heeft gedaan”. Wees daarom zeer voorzichtig en neem het indienen van rapporten serieus als u besluit voor een particuliere onderneming te kiezen. Hoewel particuliere ondernemers niet verplicht zijn om met behulp van een accountant boekhouding te voeren, raden wij u ten zeerste aan om contact op te nemen met specialisten om onaangename verrassingen te voorkomen.

Door een bedrijf op te richten in de vorm van een juridische entiteit, bespaart u de hierboven beschreven problemen. In dit geval zijn het bedrijf en de eigenaar twee verschillende belastingeenheden. Tussen deze units is er een samenwerkingsovereenkomst, die ook de mate van verantwoordelijkheid bepaalt. Standaard is alleen de onderneming verantwoordelijk voor de schulden van het bedrijf in de hoeveelheid geld en activa op de balans. In geval van faillissement wordt alleen geconfisqueerd wat op de balans van de onderneming staat. Persoonlijke auto's, onroerend goed en andere eigendommen van de eigenaar worden niet beïnvloed door deze procedure. En dienovereenkomstig is het bedrijf integendeel niet verantwoordelijk voor de schulden van de eigenaar.

Waarom is het nog steeds een "gedeeltelijke" persoonlijke verantwoordelijkheid? Zoals bij elke regel zijn er uitzonderingen. Als wordt bewezen dat de eigenaar of beheerder het bedrijf opzettelijk failliet heeft gebracht, of bijvoorbeeld winst heeft onttrokken in de vorm van dividenduitkeringen, en het bedrijf daarna insolvent bleek te zijn, dan zullen de ontvangen dividenden moeten worden terugbetaald en boetes die uit eigen zak worden betaald. En het is mogelijk om af te betalen met persoonlijke eigendommen. In dit geval wordt de mate van verantwoordelijkheid (of nalatigheid) bepaald door de rechtbank.

Een andere optie wanneer privéverantwoordelijkheid werkt, die vaak over het hoofd wordt gezien. Dit is de periode totdat het toegestane kapitaal is betaald. Tot 2012 was het onmogelijk om een ​​bedrijf te openen voordat er minimaal 20% en minimaal 18000 euro op de rekening was gestort. Nu kan het toegestane kapitaal 1 euro zijn, is het tarief van 20% hetzelfde gebleven en niemand controleert de realiteit van het ingebrachte kapitaal. En hier ligt de val! Als tijdens het ontstaan ​​van schuldverplichtingen het toegestane kapitaal niet wordt betaald, is de manager persoonlijk aansprakelijk voor de schuld. Daarom altijd! Stort altijd uw kapitaal op de rekening, ook al is uw aandeel 1 cent. Het moet worden overgemaakt van een persoonlijke rekening (of contant gestort bij de bank) met de vermelding "statuutkapitaal".

Een rechtspersoon en een individuele eigenaar (manager) dienen afzonderlijk verschillende aangiften in. Het bedrijf dient inkomstenbelastingrapporten in, waarbij het salaris van de directeur zal verschijnen als een uitgave van de onderneming en dividenden die aan aandeelhouders worden uitgekeerd als winstuitkering. Het bedrijf betaalt zelf inkomstenbelasting, en wat overblijft, kan als dividend worden uitgekeerd, of het kan worden achtergelaten voor ontwikkeling.

De bestuurder dient, net als de aandeelhouders (het kan dezelfde persoon zijn), zijn eigen persoonlijke verklaringen van individuen in, die het inkomen aangeven in de vorm van salarissen die bij de onderneming worden ontvangen of ontvangen dividenden.

In dit geval kunt u niet zomaar geld uit een onderneming beleggen of opnemen voor persoonlijk gebruik. Laten we het hebben over welke methoden voor monetaire relaties er tussen rechtspersonen bestaan. personen met de eigenaren, lees in de rubriek “boekhouding en administratie”

Ondanks een dergelijk verschil in de definitie van verantwoordelijkheid, raden we toch aan om bij het kiezen van een eigendomsvorm te laten leiden door een integrale aanpak, waarbij we alle voor- en nadelen beoordelen en rekening houden met persoonlijke omstandigheden.

Was dit nuttig?

8
1
Krijg een consultatie

Krijg een consultatie

Wij adviseren over zakelijke en fiscale zaken in Nederland, maar ook over privéaangelegenheden

Meer>
logo nalog

Enkele van onze onderwerpen



U kunt meer onderwerpen vinden op onze Startpagina of op het menu.

logo nalog

Wat vind je van deze site? ​

Het doel van uw beroep?

Voer geen persoonlijke informatie in, zoals naam, burgerservicenummer of telefoonnummer. Wij reageren niet op vragen, opmerkingen en klachten die via dit formulier binnenkomen.

annulering