Consumentenrecht: uw rechten en plichten als verkoper
16.12.2021Als u een product of dienst aan een non-profitklant verkoopt, bent u onderworpen aan de wetgeving inzake consumentenbescherming. Het consumentenrecht veronderstelt bijvoorbeeld dat de verkoper verplicht is om een artikel dat defect blijkt te veranderen of te repareren. Natuurlijk hebben verkopers ook rechten, maar daarover hieronder meer.
Wat zijn de belangrijkste verantwoordelijkheden van de verkoper en de koper?
U - de verkoper - moet het product van goede kwaliteit leveren en de koper moet het overeengekomen bedrag betalen.
Гарантия
De verkoper garandeert dat het product dat hij verkoopt van hoge kwaliteit is. Dit is de wettelijke garantie waar uw klant recht op heeft. Als het product van slechte kwaliteit blijkt te zijn, moet het worden vervangen of gerepareerd. Naast de wettelijke kan je een extra garantie geven of verkopen.
Peter maakt bijvoorbeeld leren schoenen op maat en verkoopt deze in zijn winkel. Megan kocht laarzen van hem en een week later kwam ze terug met een klacht: "Ik heb mijn laarzen maar een paar keer aangetrokken - bij de derde viel de zool eraf. Juist tijdens het lopen." Wat kan Peter haar bieden? Repareer dit paar gratis of kies voor ongeveer dezelfde prijs een nieuw exemplaar uit het bestaande assortiment.
Maar eerst moet hij ervoor zorgen (hij heeft zo'n recht) dat de zool eraf viel door slechte kwaliteit stiksels, en niet omdat Megan hem speciaal heeft laten aftrappen of de hele dag kniediep in zee heeft gestaan, wat fataal is voor deze laarzen.
Zelfs als een klant na 5 maanden met een kapotte zool zou komen, zou ze nog steeds recht hebben op omruiling of een gratis reparatie. De klant heeft 6 maanden de tijd om te klagen over de slechte kwaliteit van het product. Dit is een wettelijke garantie!
Wat is de garantie van de verkoper? Petr, die de schoenen heeft gerepareerd, kan de klant vertellen: "Ik garandeer je dat dit paar je twee jaar van dienst zal zijn. Zo niet, dan krijg ik je geld terug." Tegelijkertijd moet hij zijn woorden documenteren.
De garantie van de verkoper of fabrikant heeft geen voorrang op de wettelijke garantie van 6 maanden.
Geef tijd om na te denken (bedenktijd)
Uw klant heeft het recht om van gedachten te veranderen, ook als hij al een aankoop heeft gedaan. Hij heeft 14 dagen bedenktijd (zichttermijn) en de bestelling of aankoop te annuleren.
In welke gevallen heeft de opdrachtgever hier recht op? Bijvoorbeeld:
- als hij een tv in een online winkel kocht en vervolgens teleurgesteld was - de maat is te klein.
- als hem een extra pakket sportzenders werd verkocht via de telefoon, en hij dacht en besloot dat hij genoeg beschikbaar had.
- als hij een contract kocht voor de maandelijkse schoonmaak van een container voor de deur van zijn eigen appartement, en vervolgens besloot dat hij het zelf zou doen.
- als hij zich aanmeldde voor een maandelijkse lunchbezorging net buiten zijn appartement, en dan van gedachten veranderde, begon zijn vrouw te koken.
- als hij in de showroom, na het drinken van champagne, een contract tekende voor de aankoop van een dure matras, maar thuis besefte hij dat hij geen nieuwe nodig had.
Wanneer heeft een koper geen tijd om na te denken?
- als hij een kledingkast (of iets anders) kocht om te bestellen,
- als hij iets persoonlijks bestelde: een taart met een foto of een ring van een bepaalde maat,
- als hij iets bederfelijks kocht: groenten en bloemen,
- als hij kranten of tijdschriften heeft gekocht,
- als hij hygiëneartikelen uit de verpakking haalt: een tandenborstel of een scheermes,
- als hij een kaartje kocht voor een bepaalde datum,
- als hij voor de diensten betaalde en ermee instemde dat ze op een bepaald tijdstip zouden worden geleverd: het schilderij zou in 12 dagen worden geverfd, de lader zou binnen drie dagen aankomen.
De verkoper heeft, indien hij in de winkel werkt, het recht de bedenktijd aan zijn opdrachtgever te weigeren, maar kan dit opnemen in zijn algemene voorwaarden. Ook is de verkoper niet verplicht om kwaliteitsgoederen te ruilen als hij dat niet wil. Maar hij is verplicht om het geld te repareren of terug te geven als er claims zijn op het product zelf.
Bepaal de betalingstermijn
De verkoper bepaalt zelf gedurende welke periode de consument voor zijn product of dienst moet betalen. Betaalt de klant niet, dan kunt u hem een herinnering sturen, maar u heeft geen recht om bij de eerste betalingsherinnering een toeslag in rekening te brengen. Daarna kunt u een vergoeding vragen voor de kosten die gepaard gaan met het ontvangen van het geld.
Voorbeeld. Wasser Vasya waste de ramen in het huis van Albert. Toen Vasya de factuur uitgaf, zei hij dat Albert 7 dagen had om te betalen. Er is een week verstreken en het geld is nog niet overgemaakt. Vasya stuurt eerst de eerste brief met een herinnering - geen reactie. Dan stuurt hij de tweede en omvat de kosten van de envelop en postzegel.
Verkoop buiten de winkel
Verkoopt u niet in een winkel, maar op straat, dan moet u rekening houden met het recht van de koper om na te denken (bedenktijd) en dat u en de koper 2 exemplaren van de koopakte moeten ondertekenen.
Heeft u een webshop of verkoopt u telefonisch?
Dan moet je de regels van kopen op afstand volgen. Uw klant heeft het recht om mee te denken en u moet duidelijke informatie geven over het product, de prijs en de verzendmethoden.
Als u abonnementen verkoopt, is het mogelijk dat u uw abonnement niet altijd automatisch kunt verlengen. Dat wil zeggen, als u op 1 januari 2021 een contract met een opdrachtgever voor IT-diensten hebt afgesloten, betekent dit niet dat deze zonder medeweten van de opdrachtgever wordt verlengd tot 2022.
Een abonnement kan zijn:
- voor een bepaalde tijd. Voor hetzelfde jaar bijvoorbeeld, waarna het automatisch stopt.
- voor onbepaalde tijd. De klant heeft in dat geval het recht het abonnement één maand van tevoren op te zeggen.
Tourverkoop
Het is uw verantwoordelijkheid om uw klant duidelijk te informeren over het product dat u verkoopt. Bijvoorbeeld hoeveel mensen er op de tour zijn, wat er bij de prijs is inbegrepen en welke extra kosten uw klant moet betalen.
Persoonlijke gegevens
U, als verkoper, bent verplicht om de persoonlijke gegevens van de klant te beschermen (als u deze gebruikt) in overeenstemming met de wet op de bescherming van persoonlijke gegevens van klanten (Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Privacyverklaring) Het kan op uw site worden geplaatst, bijvoorbeeld als u via internet verkoopt.