KvK-nummer: alles wat u moet weten
17.08.2019Bij inschrijving bij de Kamer van Koophandel (het maakt niet uit wat u precies uw bedrijf of particuliere onderneming registreert), ontvangt u een uniek 8-cijferig nummer - dit is het KvK-nummer. Dit nummer geeft aan dat u officieel staat ingeschreven bij de kamer van koophandel. Door het te gebruiken, kunnen andere ondernemers en bedrijven u vinden.
Op welk punt wordt het KvK-nummer toegewezen
Bij inschrijving ontvang je het KvK-nummer direct. Toegegeven, hiervoor moet uw bedrijf binnen 8 dagen daarna beginnen met werken.
Wil je later aan het werk, dan ontvang je een week voor aanvang van het werk het KvK-nummer.
U kunt een bedrijf maximaal 3 maanden voor aanvang van het echte werk registreren.
Het KvK-nummer verandert als u besluit de eigendomsvorm van uw bedrijf te veranderen, u besluit bijvoorbeeld te verhuizen van EMZ naar BV. In dat geval ontvang je een nieuw KvK-nummer. Voor rechtspersonen blijft het KvK-nummer altijd hetzelfde.
Hoe u het KvK-nummer van een bedrijf kunt vinden
U kunt uw KvK-nummer op de volgende manieren vinden:
- Bekijk in de welkomstbrief van de kamer van koophandel
- Zie uittreksel van de kamer van koophandel
- В online register van de kamer van koophandel
Op de laatste link vindt u niet alleen uw KvK-nummer, maar ook het nummer van een geregistreerd bedrijf. Dit is soms handig.
Wanneer moet u uw KvK-nummer opgeven?
Ondernemers en particulieren kunnen via het KvK-nummer achterhalen met wie ze zaken doen. Daarom moet u volgens de wet uw KvK-nummer vermelden:
- In brieven
- Bij bestellingen (dit is vereist voor BTW-retouren)
- In de facturen die u uitschrijft
- In aanbiedingen
- Op hun website
- In zakelijke e-mails
De verplichting om uw KvK-nummer te verstrekken geldt niet voor correspondentie van:
- Verenigingen en stichtingen zonder ondernemersactiviteit
- Verenigingen van eigenaren
- Overheden
- Kerkelijke organisaties
- En voor informatie van reclame-aard
Als je je KvK-nummer nodig hebt
Je KvK-nummer is altijd nodig voor aankopen bij het bedrijf of voor het aanmelden van abonnementen en verzekeringen. Dit is om te bevestigen dat u handelt namens het bedrijf en niet als individu.
Hier zijn enkele voorbeelden:
- Groothandel aankopen
- Een auto kopen voor een bedrijf
- Verzekering voor het bedrijf
- Abonneren op een abonnement op een telefoonmaatschappij
- Een zakelijke bankrekening openen
- Zakelijke lening aanvraag
Andere mogelijke acties
Stel dat u als individuele ondernemer staat geregistreerd, maar later realiseerde u zich dat u meerdere soorten activiteiten wilt ondernemen. In dat geval kunt u andere activiteiten aan uw bestaande registratie toevoegen. Daarnaast kunnen meerdere handelsnamen worden geregistreerd. Tegelijkertijd krijgt u bij een dergelijke toevoeging van activiteiten aan een reeds actief bedrijf geen extra KvK-nummer.
Wat is het verschil tussen BTW-nummer en KvK-nummer?
Bij het aanmelden van een bedrijf ontvang je ook automatisch een BTW-nummer. BTW-nummer, in tegenstelling tot KvK-nummer, bestaat uit 14 karakters (KvK-nummer - 8 cijfers). U moet beide nummers op uw facturen vermelden. In dit geval moet het KvK-nummer zelfs op meerdere plaatsen worden vermeld.
Uw BTW-nummer vindt u in de brieven die u van de belastingdienst ontvangt. Als u het BTW-nummer van een ander bedrijf wilt weten, kunt u dit meestal vinden op de website van het bedrijf of door contact op te nemen met een bedrijfsvertegenwoordiger.
U kunt meer lezen over het BTW-nummer hier.
Annulering inschrijving bij de Kamer van Koophandel
Om uw bedrijf te sluiten, moet u ontslagen worden uit het register van de kamer van koophandel. Hoe u dit doet, leest u op de website van de Kamer van Koophandel of vertrouwt u dit toe aan specialisten. Nalog.nl helpt u graag bij het registreren en sluiten van uw bedrijf.