In het eerste jaar na verhuizing

Stappenplan voor degenen die net zijn aangekomen

U hebt een arbeidscontract getekend, uw familie en vrienden op de hoogte gesteld van uw verhuizing naar Nederland. Ze begonnen zelfs dingen te verzamelen, maar begrijpen helemaal niet wat er nu gaat gebeuren?
Hieronder lichten we kort de noodzakelijke stappen toe die u tijdens de verhuizing moet nemen.
Met opmerkingen en aanvullingen van degenen die deze processen hebben doorlopen en doorlopen.

  1. Een inreisvisum verkrijgen

Het verkrijgen van een inreisvisum (MVV) bij het consulaat van Nederland in het land van uw vaste verblijfplaats (overwintert u in Thailand, maar heeft u een Moskouse verblijfsvergunning, dan moet u voor een visum naar Moskou vliegen!)
Na ontvangst van het bericht van de werkgever dat de vergunning is ontvangen, neemt u contact op met het consulaat, controleert u of zij alle bevestigingen hebben ontvangen en maakt u een afspraak voor het verkrijgen van een visum. Bij het consulaat levert u uw biometrische gegevens in voor uw toekomstige verblijfsvergunning.
Dezelfde of de volgende dag wordt er een inreisvisum in uw paspoort geplakt.
Hiermee kunt u op alle mogelijke manieren naar Nederland komen, ook op eigen gelegenheid via andere Schengenlanden. U heeft 3 maanden de tijd om een ​​inreisvisum te verkrijgen. Na ontvangst van het visum is het nog 3 maanden geldig.

  1. Verkrijgen van een verblijfsvergunningskaart

Na aankomst in Nederland (meestal 2 weken na het indienen van uw biometrische gegevens bij het verkrijgen van een visum), kunt u een verblijfsvergunning krijgen bij het IND-kantoor of bij het ExpatCenter-bureau (als uw werkgever door hen wordt bediend).
Er moet een afspraak gemaakt worden met de IND vooraf (het is mogelijk online maken).
Persoonlijke verschijning van alle gezinsleden verplicht.
In 95% van de gevallen wordt een afspraak met de IND gemaakt door de werkgever.

Als uw verblijfsvergunning nog niet klaar is, kunt u een gratis sticker in uw paspoort krijgen om uw legaal verblijf in het land en uw werkvergunning te bevestigen.

  1. Inschrijving in de gemeente van de woonplaats

Als u zich inschrijft bij de gemeente van uw woonplaats, krijgt u een BSN (Burgerservicenummer) - dit is een uniek nummer voor iedereen die in Nederland woont. Dan heb je het nodig wanneer een bankrekening openenvoor het aanvragen van honing. verzekering, huurwoningen, enz.

Ook kan uw werkgever werken met ExpatCentrum (betaalde, maar snellere service - afgifte van een verblijfsvergunning en registratie tegelijkertijd, enz.) en u zult het ExpatCenter moeten bezoeken en de procedures zullen anders zijn (vraag dit na bij uw werkgever).

Als je van tevoren accommodatie hebt gevonden:

Het is raadzaam om je binnen enkele dagen na aankomst in de woonplaats in te schrijven. Dit gebeurt meestal in de stadsgemeente - gemeente.
De eerste registratie duurt langer dan de volgende: medewerkers voeren je in in de database, controleren en kopiëren alle documenten, enz. Meestal is vooraf een afspraak nodig, meestal kunt u online een afspraak maken op de website van de gemeente.

Je moet bij je hebben:

  • Verblijfsvergunningskaart of paspoort
  • Geboorteakten met vertalingen en apostilles voor alle gezinsleden
  • Huwelijksakte (indien aanwezig) met vertaling en apostille
  • Arbeidsovereenkomst
  • Huurcontract

Let op: als je verhuist naar Amsterdam, vanwege de lange wachtrijen, moet er een afspraak gemaakt worden bij de Gemeente over 1,5 maand.

Als je van tevoren GEEN accommodatie hebt gevonden:

Voor het eerst kan de werkgever (en gemeente) u toestaan ​​om u op het kantooradres in te schrijven voor het verkrijgen van het BSN. Laat hen dit vooraf weten.

Schrijft u zich in op het adres van de werkgever, dan moet u bij het inleveren van papieren bij de gemeente beschikken over:

  • Verblijfsvergunningskaart of paspoort
  • Geboorteakten met vertalingen en apostilles voor alle gezinsleden
  • Huwelijksakte (indien aanwezig) met vertaling en apostille
  • Arbeidsovereenkomst
  • Schriftelijke toestemming van de werkgever voor inschrijving op het kantooradres.
  1. fluorgrafie

Bij het invullen van migratiedocumenten voor burgers van sommige landen is er een verplicht selectievakje "Ik ga akkoord om getest te worden op tuberculose". U ontvangt van uw werkgever een fluorografieformulier. U kunt/moet zich laten testen bij de GGD-poliklinieken.

Landen van de voormalige USSR, waarvan de burgers GEEN fluorografie nodig hebben:

  • Rusland
  • Wit-Rusland
  • Oekraïne
  • Kazachstan
  • Oezbekistan
  • Armenië
  • Georgië
  • Azerbeidzjan

(Volledige lijst van landenwaarvan de burgers zijn vrijgesteld van fluorografie wanneer ze verhuizen)

Voor degenen die de test moeten doen: Fluorografie moet worden gedaan in de eerste 3 maanden na registratie. Het is verplicht voor alle leden, ook voor kinderen. Voor het niet tijdig (of helemaal niet) geslaagd zijn voor fluorografie kan uw verblijfsvergunning worden ingetrokken!

Inwoners van Amsterdam (evenals Amstelveen, Diemen, Ouder-Amstel, Aalsmeer en Uithoorn) kan online een afspraak maken , Lijsten van de overige GGD vestigingen zijn te vinden op hun website.

  1. Registratie van medische verzekering

Alle nieuwkomers in Nederland voor duurzaam verblijf moeten vanaf de eerste verblijfsdag een zorgverzekering hebben. Ook als u een tijdelijke (bijvoorbeeld reis)verzekering heeft voor het land van waaruit u bent aangekomen, wordt de Nederlandse verzekering alsnog met terugwerkende kracht vanaf de aankomstdatum afgesloten. Zo bent u vanaf dag één verzekerd.

U kunt bijvoorbeeld zorgverzekeringen vergelijken (en afsluiten) op website.

Het ontbreken van een ziektekostenverzekering is een administratieve overtreding. Voor het ontduiken van verzekeringen en verzekeringspremies kunnen boetes worden opgelegd.

De basisverzekering is voor iedereen gelijk en voor de kosten van een huisarts, ziekenhuis of apotheek.
Voor de zorgverzekering is het eigen risico verplicht ter hoogte van € 385,- (2018).
Kinderen onder de 18 jaar zijn inbegrepen in de verzekering van de ouders en worden gratis geserveerd.

Lees meer over verzekeringen. in ons artikel.

  1. 30% sturen

Rühling- dit is een belastingvoordeel, die wordt ontvangen incl. kennismigranten voor 5 jaar (2020). Dit is geen automatisch proces, de werkgever vraagt ​​om een ​​uitspraak en toestemming voor het gebruik ervan wordt specifiek aan de werkgever gegeven, voor een specifieke combinatie van "werkgever-werknemer". Als u een ruling heeft gekregen, dan wordt meestal de eerste 30% (dit is het maximum, maar een lager percentage is mogelijk) van uw brutosalaris niet belast en ontvangt u deze “as is”, over de resterende 70% van uw brutoloon wordt belasting betaald. brutosalaris.
Bovendien geeft de ruling het recht om buitenlandse rechten kosteloos en zonder heronderzoek te vervangen door Nederlandse, en geeft het ook de mogelijkheid om de status van "gedeeltelijk fiscaal inwoner van Nederland" te verkrijgen, wat een aantal financiële voordelen met zich meebrengt .

Indien het verzoek om taxiën binnen 4 maanden na aanvang van de arbeidsovereenkomst wordt verzonden, heeft de werkgever het recht om taxiën vanaf 1 werkdag aan te vragen, wordt het taxiënverzoek later aangevraagd, dan pas vanaf de datum van daadwerkelijke ontvangst van de vergunning.

  1. Rijbewijs wisselen

Nadat u naar Nederland bent verhuisd, mag u uw rijbewijs alleen de eerste 6 maanden (185 dagen) vanaf de datum van inschrijving gebruiken. Als u de gelukkige eigenaar bent van 30% autorijden, dan kunt u (en uw echtgenoot/partner) uw rijbewijs vervangen door een Nederlands zonder examens af te leggen. Alle categorieën van uw rechten zullen 1 op 1 worden overgedragen, misschien wordt de categorie "Tractor" aan u toegevoegd, wees niet verbaasd.

Als je na 185 dagen doorgaat met het besturen van een auto met een buitenlands rijbewijs, loop je het risico op een boete “voor het rijden zonder geldig rijbewijs” van 90 tot 360 euro.
Voor meer informatie en wijziging van rechten kunt u: in ons artikel over rechten wijzigen.

  1. DigiD

Voor alle interacties met overheidsinstanties in Nederland via internet heeft u een DigiD-account nodig, het Nederlandse equivalent van een elektronische handtekening. Een account kan alleen worden aangemaakt als u tijdens het registratieproces een BSN (Burgerservicenummer) heeft ontvangen.

U kunt (en moet!) DigiD krijgen hier.

  1. Maak een account aan, noteer de login ergens (deze kan niet worden hersteld tot activering).
  2. Binnen 5 dagen ontvang je een e-mail met een activatiecode. De code bevat geen leestekens en begint altijd met een "A".
    De activatiecode heeft een (korte) vervaldatum, stel activatie niet voor onbepaalde tijd uit.
  3. Voer de activeringscode in het tweede venster in (Heeft u een code ontvangen?) Aan pagina.
logo nalog

Enkele van onze onderwerpen



U kunt meer onderwerpen vinden op onze Startpagina of op het menu.

logo nalog

Wat vind je van deze site? ​

Het doel van uw beroep?

Voer geen persoonlijke informatie in, zoals naam, burgerservicenummer of telefoonnummer. Wij reageren niet op vragen, opmerkingen en klachten die via dit formulier binnenkomen.

annulering