Startpagina Gemeen Als "slachtoffers" van Schiphol...

Hoe kunnen de "slachtoffers" van Schiphol een vergoeding krijgen?

Amsterdam Schiphol Airport is het gesprek van de dag geworden onder reizigers. Deze plaats wordt geassocieerd met chaos en lange wachtrijen voor vele uren, en...

Amsterdam Schiphol Airport is het gesprek van de dag geworden onder reizigers. Deze plek wordt geassocieerd met chaos en lange rijen voor vele uren, en er is geen einde in zicht aan dit fenomeen. Sociale netwerken staan ​​vol met foto's en klachten van de 'slachtoffers' van Schiphol. De vraag rijst: in welke gevallen kunnen gewonde passagiers rekenen op schadevergoeding? 

  • Kan ik mijn geld terugkrijgen als mijn vlucht vertraagd is?

Als uw vlucht van of naar een Europees land te laat is meer dan drie uuru heeft recht op een vergoeding. Op korte vluchten is dat 250 euro en op langeafstandsvluchten tot 600 euro. Als de vlucht vertraging heeft meer dan vijf uur, moet u de kosten van het ticket terugkrijgen of een andere vlucht aanbieden.

Ter informatie! De luchtvaartmaatschappij kan een beroep doen op buitengewone omstandigheden (overmacht). In dit geval krijgt u meestal geen vergoeding. Echter, in de situatie die zich op Schiphol heeft ontwikkeld, dient KLM zich in alle redelijkheid niet op overmacht te beroepen. Stakingen van eigen personeel zijn geen overmachtsituatie. En reizigers hebben in principe recht op compensatie.

Overigens heeft KLM onlangs een boete gekregen voor het schenden van passagiersrechten - lees erover ons nieuws.

  • Is de luchtvaartmaatschappij verplicht mij terug te sturen naar Nederland?

Ja, de luchtvaartmaatschappij moet ervoor zorgen dat u naar huis terugkeert. Echter Babs van der Staak van de Consumentenbond raadt in dergelijke situaties voorzichtigheid aan. Zo kan het zijn dat je een vliegticket aangeboden krijgt van een luchtvaartmaatschappij uit een niet-EU-land (zoals Turkije, Dubai of Marokko), en dan valt de vlucht naar Europa niet onder de Europese regels.

  • Ik kwam op tijd aan op Schiphol maar miste mijn vlucht door lange wachtrijen. Krijg ik een vergoeding?

U heeft alleen recht op consumentenbescherming als u op tijd bij de incheckbalie verschijnt. Als je te laat bent, heb je niet aan deze eis voldaan, waardoor je het recht op schadevergoeding hebt verloren.

Babs van der Staak zegt: “Het kan de passagiers niet kwalijk worden genomen dat ze in de rij staan, want het gaat duidelijk mis op de luchthaven. Wij vinden dat de luchthaven de passagiers moet compenseren, maar de beslissing hierover moet door de rechtbank worden genomen."

Aanbevelingen: 

  • neem altijd contact op met uw luchtvaartmaatschappij of touroperator als u het risico loopt uw ​​vlucht te missen;
  • sommige reisverzekeringen dekken de gemiste vlucht, dan betaalt de verzekeraar de omboekingskosten op een nieuwe vlucht;
  • de meeste luchtvaartmaatschappijen zijn nu erg soepel en zullen je gratis omboeken;
  • Bewaar uw parkeerkaart of vertrektijd op uw OV-chipkaart om te bewijzen dat u op tijd op Schiphol bent aangekomen.

Lees meer over consumentenbescherming in Nederland in ons artikel.

  • Mijn vlucht is geannuleerd. Wie betaalt de extra nacht in het hotel en de reiskosten?

Als uw vlucht is geannuleerd, kunt u uit twee opties kiezen: 1) restitutie; 2) een ticket voor een andere vlucht. Tegelijkertijd heeft u het recht om zelf de datum van de reis te kiezen, zonder bijbetaling. Als u niet akkoord gaat met een andere vlucht, heeft u recht op restitutie en een terugreis naar uw vertrekpunt. Dit is erg handig als je bijvoorbeeld halverwege een overstap vastloopt.

  • KLM heeft passagiers van wie de vluchten op Trinity Weekend zijn geannuleerd gevraagd zich aan te melden. Betekent dit dat KLM schadevergoeding gaat betalen vanwege de Schipholsituatie?

De luchtvaartmaatschappij of het reisbureau moet zorgen voor eten, drinken, noodzakelijke accommodatie en vervoer tussen de luchthaven en de accommodatie in geval van annulering van een vlucht. Dit geldt ook voor een vluchtvertraging van meer dan twee uur. Als de passagier de kosten van dit alles uit zijn eigen portemonnee heeft gemaakt, dan moet de luchtvaartmaatschappij deze vergoeden. Het kan echter zijn dat u moet bewijzen dat u deze kosten heeft gemaakt: bewaar alle bonnen.

  • Wat moet ik doen om een ​​vergoeding te krijgen?

Voor dit link vindt u een voorbeeldaanvraag bij de luchtvaartmaatschappij met een claim voor geldelijke compensatie (in geval van vertraging of annulering van een vlucht). Veel luchtvaartmaatschappijen staan ​​passagiers toe om online restitutie aan te vragen, en als de reis is geboekt via een reisbureau, kan het verzoek namens de klant door het reisbureau worden gedaan. Soms biedt de luchtvaartmaatschappij een voucher aan, maar u hoeft deze niet te accepteren: u heeft recht op restitutie.

  • Wat moet ik doen als de luchtvaartmaatschappij weigert compensatie te betalen voor mijn claim?

Als laatste redmiddel kunt u naar de rechter stappen. U kunt lezen over de procedure voor geschillen over consumentenbeschermingskwesties. hier. En als je niet zeker weet hoe je verder moet, neem dan contact op voor een betaald individueel consult. aan ons.

Publicatiedatum: 16.06.2022
Tags:

Nieuwsbrief abonnement

Open een BV in Nederland

Open een BV in Nederland

Turnkey bedrijfsregistratie.

Meer>
logo nalog

Wat vind je van deze site? ​

Het doel van uw beroep?

Voer geen persoonlijke informatie in, zoals naam, burgerservicenummer of telefoonnummer. Wij reageren niet op vragen, opmerkingen en klachten die via dit formulier binnenkomen.

annulering