Startpagina Gemeen Luchtvaartmaatschappij KLM beboet...

KLM beboet 40.100 euro

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT, Inspectie Leefomgeving en Transport) heeft de luchtvaartmaatschappij een boete van 40.100 euro opgelegd...

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT, Inspectie Leefomgeving en Transport) heeft KLM een boete van 40.100 euro opgelegd voor het niet terugbetalen van geannuleerde tickets aan passagiers. Met name gelden voor geannuleerde vluchten van de failliete reisorganisatie D-reizen werden niet vergoed. Bovendien dreigde de inspectie KLM met een boete van maximaal 500.000 euro.

Schending van de rechten van passagiers

Op grond van de Europese Verordening Passagiersrechten hebben reizigers recht op omboeking of restitutie als een luchtvaartmaatschappij een vlucht annuleert. Dit geldt ook voor vluchten geboekt via een tussenpersoon.

In dit geval was de tussenpersoon het reisbureau D-reizen, dat in april vorig jaar failliet werd verklaard vanwege de coronacrisis. De non-refund kwestie had gevolgen voor passagiers die tussen 2019 en 2021 tickets boekten via D-reizen.

Volgens vertegenwoordigers van ILT respecteert de luchtvaartmaatschappij de rechten van passagiers niet:

  • Passagiers krijgen hun ticketgeld eigenlijk nooit binnen zeven dagen terug.
  • De keuze tussen restitutie en een andere vlucht wordt niet altijd geboden.
  • De luchtvaartmaatschappij geeft onvoldoende informatie over de rechten van passagiers.

Naast KLM kregen nog twee andere luchtvaartmaatschappijen boetes - Cathay Pacific Airways (€ 11.800) en Singapore Airlines (€ 22.400).

Boete voor te late of indirecte terugbetaling van de kosten van geannuleerde vliegtickets

KLM gaat in beroep tegen de boete. KLM-functionarissen zeggen dat de luchtvaartmaatschappij de kosten van D-Reizen-tickets al maanden voordat het reisbureau failliet ging, had terugbetaald, waarmee ze aan haar wettelijke verplichtingen voldeed. Het reisbureau ging echter al failliet voordat het geld aan de passagiers was overgemaakt.

ILT beschouwt een dergelijke indirecte vergoeding van de kosten van geannuleerde vliegtickets als een onaanvaardbare praktijk. De luchtvaartmaatschappij KLM moet hiervoor haar site inrichten en mag niet meer verwijzen naar het reisbureau. KLM heeft een maand de tijd om aan deze eis te voldoen. Telkens als de ILT constateert dat KLM zich niet aan de regels houdt, krijgt het bedrijf een boete. In totaal kan het boetebedrag oplopen tot 500.000 euro.

Publicatiedatum: 25.05.2022
Tags:

Nieuwsbrief abonnement

Krijg een consultatie

Krijg een consultatie

Wij adviseren over zakelijke en fiscale zaken in Nederland, maar ook over privéaangelegenheden

Meer>
logo nalog

Wat vind je van deze site? ​

Het doel van uw beroep?

Voer geen persoonlijke informatie in, zoals naam, burgerservicenummer of telefoonnummer. Wij reageren niet op vragen, opmerkingen en klachten die via dit formulier binnenkomen.

annulering