Zoals we altijd deden gerapporteerd, conform de eisen van de Vijfde EU-Richtlijn ter bestrijding van witwassen is in Nederland sinds september 2020 het Register Begunstigden Rechtspersonen (UBO-register) ingevoerd. De registratieplicht ontstaat wanneer een persoon voor ten minste 25% eigenaar is van het maatschappelijk kapitaal van de onderneming.
Registratie is verplicht voor alle begunstigden - ingezetenen van Nederland, alsmede alle begunstigden, ongeacht hun woon- of verblijfplaats, indien de trust Nederlands onroerend goed heeft verworven of zakelijke betrekkingen is aangegaan in Nederland.
Waarom wordt het geïntroduceerd?
Het UBO-Trustregister geeft een beeld van wie een (financieel) belang heeft bij trusts of soortgelijke juridische constructies. Op deze manier helpt het misbruik van het financiële stelsel voor fraude, terrorismefinanciering of witwassen te voorkomen.
Wie is verantwoordelijk voor het invoeren van gegevens in het register?
De verantwoordelijkheid voor tijdige en volledige registratie ligt bij de curator (bewindvoerder) of een persoon met een vergelijkbare functie.
Na registratie krijgt elke trust een uniek nummer toegewezen. De trustee moet dit nummer vermelden in alle brieven, verklaringen of andere schriftelijke stukken namens de trust, ook als deze niet gerelateerd zijn aan Nederland.
Registratietermijnen en wijzigingen
- voor bestaande trusts is de deadline 1 februari 2023;
- nieuwe trusts moeten binnen een week aan de registratie voldoen;
- Ook wijzigingen in de structuur van de trust dienen binnen een week te worden geregistreerd.
Meer informatie over UBO-registratie en registratie vindt u op de website www.uboregistertrusts.nl. Als u vragen of behoefte heeft overleg, helpen experts van Nalog.nl je graag verder.
Publicatiedatum: 15.11.2022