Startpagina Gemeen Het einde van het tijdperk van benzine en ...

Het einde van het tijdperk van benzine- en dieselauto's nadert

We schreven onlangs over een discussie in de Milieucommissie van het Europees Parlement over een verbod op de verkoop van nieuwe benzine- en dieselauto's met...

Onlangs we schreven over de discussie in de Milieucommissie van het Europees Parlement over het verbod op de verkoop van nieuwe benzine- en dieselauto's vanaf 2035. En nu is het de beurt aan een nieuwe beslissende stap op deze weg: de Europese klimaatministers zijn het eens geworden over een verbod op de registratie van nieuwe auto's met verbrandingsmotoren vanaf 2035. Na 2035 moeten alle nieuwe auto's in de EU elektrisch zijn.

Elektrificatie van bedrijfswagens

Vertegenwoordigers van overheden en automobilistenorganisaties in Nederland vinden dat de transitie naar milieuvriendelijk vervoer moet beginnen met bedrijfswagens. Onlangs in het nieuws wij meldden over de plannen van de Europese Commissie voor de elektrificatie van bedrijfswagens vanaf 2027. Nederland overweegt echter om het nog sneller te maken! Staatssecretaris Vivian Heijnen Infrastructuur en Water onderzoekt of bedrijfsauto's vanaf 2025 geëlektrificeerd kunnen worden.

Waarom zo'n aanpak?

Dat meldt de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA), in Nederland het totale aantal auto's is 9 miljoen. Ongeveer 1,2 miljoen auto's zijn dienstauto's.

Vaak worden bedrijfswagens nieuw gekocht en na een bepaalde gebruiksperiode als tweedehands verkocht. Tegelijkertijd worden in Nederland de meeste auto's tweedehands gekocht. Bijvoorbeeld, Nederlanders kochten in 2021 2 miljoen gebruikte auto's en slechts 320 nieuwe.

Het idee is om eerst alle bedrijfswagens elektrisch te maken en ze vervolgens op de tweedehandsmarkt te brengen.

Probleem met laadpalen

Nu is een van de belangrijkste obstakels voor de transitie naar elektrisch vervoer het gebrek aan laadpalen. Niels van den Hoogen, commercieel directeur van autoleasemaatschappij Athlon, zegt: “We hebben al de beste elektrische infrastructuur van Europa, maar als we allemaal op elektriciteit gaan rijden, moet dat flink verbeteren.”

De situatie met laadstations in Europa wordt weerspiegeld in de kaarten die zijn opgesteld door The European Automobile Manufacturers' Association (ACEA):

De helft van alle opladers in de EU is geconcentreerd in slechts twee landen: Nederland en Duitsland.

Top 5 landen met de meeste laadstations

  • Nederland (90 284)
  • Duitsland (59)
  • Frankrijk (37)
  • Zweden (25)
  • Italië (23)

Nederland en Duitsland herbergen ongeveer 50% van het totale aantal laadstations in de EU. Concreet staat in Nederland bijna een derde van de Europese laadstations.

Top 5 landen met het minste aantal laadstations

  • Кипр (57)
  • Malta (98)
  • Литва (207)
  • Estland (385)
  • Латвия (420)

Op Cyprus en Malta samen zijn er slechts zo'n 160 laadpalen, terwijl dat er in Nederland zo'n 90 zijn.

Hoewel de situatie met de laadinfrastructuur in Nederland beter is dan in andere Europese landen, is er een probleem van overbelasting van het elektriciteitsnet. Het is nog maar de vraag of het de aansluiting van een groot aantal nieuwe laadpalen zal doorstaan.

Stimulansen voor de aanschaf van elektrische voertuigen

Zoals wij We schreven eerdervoert het kabinet tot 2025 respectievelijk 2024 subsidieregelingen uit voor de aanschaf van zowel nieuwe als gebruikte elektrische voertuigen. Ook vanaf 2023 gemeenten gaan minder parkeren in rekening brengen elektrische voertuigen en voertuigen aangedreven door waterstofbrandstof.

Zijn deze prikkels voldoende?

VNA voorzitter Renate Hemerik acht het voorbarig om subsidies voor de aanschaf van elektrische voertuigen in 2025 af te schaffen. Een nieuwe elektrische personenauto kost 30 euro, dat is veel geld. De hoge kosten van milieuvriendelijk vervoer blijven een snelle en inclusieve overgang ernaar belemmeren. Vertegenwoordigers van autoleasemaatschappijen vinden het nodig om gebruikte elektrische auto's nog betaalbaarder te maken.

Publicatiedatum: 04.07.2022
Tags:

Nieuwsbrief abonnement

Open een BV in Nederland

Open een BV in Nederland

Turnkey bedrijfsregistratie.

Meer>
logo nalog

Wat vind je van deze site? ​

Het doel van uw beroep?

Voer geen persoonlijke informatie in, zoals naam, burgerservicenummer of telefoonnummer. Wij reageren niet op vragen, opmerkingen en klachten die via dit formulier binnenkomen.

annulering