Verkoop je kleding via je website of winkel? Of misschien levert u IT-diensten? Misschien ga je dit gewoon doen? Lees dan zeker je rechten en plichten als verkoper in Nederland.
Als je een dienst verleent of iets verkoopt aan een niet-commerciële klant, dan ben je onderworpen aan de Wet handhaving consumentenbescherming en andere consumentenwetten.
Een van de belangrijkste verantwoordelijkheden van de verkoper is ervoor te zorgen dat het product van de juiste kwaliteit is. Maar als er in de eerste 6 maanden plotseling iets met het product gebeurt, dan is de verkoper verplicht het te repareren of om te ruilen. Dit is een wettelijke garantie. In dit geval heeft de verkoper het recht om er eerst voor te zorgen dat de fout bij hem of de fabrikant ligt, en niet bij de koper.
Peter maakt bijvoorbeeld leren schoenen op maat en verkoopt deze in zijn winkel. Megan kocht laarzen van hem en kwam een week later terug met een klacht: "Ik heb de laarzen maar een paar keer aangetrokken - de derde keer viel de zool eraf. Juist tijdens het lopen." Wat kan Peter haar bieden? Repareer dit paar gratis of kies voor ongeveer dezelfde prijs een nieuw exemplaar uit het bestaande assortiment. Maar eerst moet hij ervoor zorgen dat de zool eraf is gevallen door slechte stiksels, en niet omdat Megan hem er bewust af heeft geduwd.
Voor andere rechten en plichten die de verkoper zou moeten kennen (deze kennis zal de kopers niet hinderen), lees onze статье.
Publicatiedatum: 16.12.2021