Goedendag! Nog niet zo lang geleden ontving ik brieven waarin ik werd gevraagd wat belastingen te betalen, maar ik ben pas onlangs in NL en ik begrijp niet wat deze belastingen precies zijn, moet ik (ik huur een appartement) ze betalen of zou het moeten zijn overgedragen aan de eigenaar? En zal het nodig zijn om ze op de een of andere manier aan te geven in de belastingaangifte? Op de enveloppen staat dat ze van gemeente Amsterdam komen, maar binnen zijn er verschillende dingen, bijvoorbeeld dit: watersysteemheffing, zuiveringsheffing of AVF. Help me alsjeblieft erachter te komen. Met vriendelijke groet, Tatiana.
Tatiana, hallo, wat bij je kwam zijn gemeentelijke belastingen, die eenmaal per jaar in maart worden betaald.
Deze bedragen worden door de gemeente (gemeente) naar alle bewoners op de plaats van inschrijving gestuurd en berekend op basis van het aantal inwoners.
Watersysteemheffing - Dit is een belasting voor het in goede staat houden van het watersysteem van het land (dammen, dijken, vijvers, enz.) En voor waterzuivering.
zuiveringsheffing - in feite is het een rioolbelasting. Het wordt betaald door de gebruikers (huurders of verhuurders, als ze daar wonen) van de zelfstandige woningen die op het riool zijn aangesloten.
Deze belastingen worden ter betaling verzonden door BSGR - De Belastingsamenwerking Gouwe-Rijnland waterbelastingorganisatie.
Bestaat ook in sommige gemeenten
Rioolheffing – rioolbelasting, die door de gemeente wordt geheven voor (de mogelijkheid tot) gebruik van de riolering.
AVF - Afvalstoffenheffing – Dit is een jaarlijkse belasting voor het verwijderen van afval. De gemeente berekent het en stuurt u een factuur. En het wordt betaald door de “gebruiker” van de woonruimte op basis van het aantal geregistreerde bewoners. In dit geval de huurder.
Daarom is het belangrijk om te weten dat u en uw gezin en niemand anders in dit appartement staat ingeschreven, zodat u geen bijtelling meetelt.
Deze informatie wordt ontsleuteld op de achterkant van de brief (woz3)
Er zijn ook andere gemeentelijke belastingen die zowel door de verhuurder als door de huurder moeten worden betaald.
– onroerendezaakbelasting (OZB): voor eigenaren van woningen en bedrijfspanden en gebruikers van bedrijfspanden – bedrijfsonroerendezaakbelasting – betaald door de vastgoedeigenaar
– roerderuimtebelasting (RRB): voor woonboten, woonarken of woonwagens – als u eigenaar bent van een woonboot, caravan, bedrijfsvaartuig of kiosk – betaald door de huurder die momenteel in de woning staat ingeschreven
WOZ-waarde is de economische waarde van onroerend goed, die jaarlijks wordt bepaald.
De berekening wordt door de gemeente gemaakt op basis van verschillende factoren: levensstandaard, bebouwing en ontwikkeling van het gebied, infrastructuur, etc.
We hopen dat we uw vraag zo volledig mogelijk hebben beantwoord. Meer over het belastingstelsel van de IE leest u op onze website in het artikel Het belastingstelsel van Nederland (link).
Log alstublieft in of Registreren om uw antwoord in te dienen