Startpagina Gemeen Een regeling voor het beperken...

Er is een regeling ontwikkeld om de prijzen voor energiebronnen te beperken

De sterk gestegen prijzen voor gas, elektriciteit en warmte raken de Nederlandse huishoudens hard. Het kabinet is van plan de maximumprijzen tijdelijk te beperken...

De sterk gestegen prijzen voor gas, elektriciteit en warmte raken de Nederlandse huishoudens hard. Het kabinet is van plan de maximumprijzen voor dit soort goederen tijdelijk te beperken voor de mensen van het land. Het ontwerp van de regeling is volledig voltooid. De regeling is al uitgewerkt, de verwachting is dat het energieprijsplafond per 1 januari 2023 ingaat en het hele jaar door van kracht zal zijn.

Hoe werkt de prijsplafond?

De maximumprijzen voor gas, warmte en elektriciteit gelden alleen voor kleine energieverbruikers. Formeel blijven de prijzen voor energiebronnen op het contractuele niveau, maar er zal een prijsplafond worden vastgesteld voor verbruiksvolumes die voldoen aan de vastgestelde normen. Meerverbruik wordt vergoed conform de met energiebedrijven gesloten energieleveringsovereenkomst.

Geplande verbruiksvolumes en prijzen voor energiebronnen binnen prijslimieten:

Type energiebron Verbruikslimiet binnen de prijsplafond Maximale eenheidsprijs
gas (per 1 kubieke meter) 1200m³ 1,45 евро
elektriciteit (per 1 kWh) 2900 kWh 0,4 евро
thermische energie (voor 1 GJ) 37GJ 47,38 евро

 

Naar verwachting zal 50-60% van de huishoudens in Nederland binnen deze verbruiksgrenzen kunnen blijven en alleen energiebronnen tegen de laagst mogelijke prijzen ontvangen. Consumenten hoeven geen aanvullende contracten op te stellen, de bedrijven factureren zelf tot de vastgestelde volumes tegen de vastgestelde prijzen, en daarboven - tegen de overeengekomen prijzen.

De overheid heeft specifiek onderzocht of deze regeling voldoet aan de Europese wet- en regelgeving. Er zijn geen overtredingen geconstateerd, dus de regeling kan direct worden ingevoerd nadat de definitieve beslissing is genomen.

Welke problemen zijn er ontstaan?

Bij de ontwikkeling van het prijsplafondsysteem voor energiebronnen werden twee hoofdproblemen geïdentificeerd:

  1. Sommige kleinverbruikers krijgen gas, elektriciteit en warmte via collectieve contracten. Dat wil zeggen dat de energiebedrijven geen overeenkomst hebben met eindverbruikers, maar met een vereniging van hen. In Nederland wordt zo'n aansluitschema blokaansluiting genoemd. Deze consumenten vallen nog niet onder de prijsplafondregeling. De regering verzamelt de nodige informatie om zich tot het parlement te wenden met het verzoek dit probleem op te lossen.
  2. Sommige energieproducenten met lage kosten kunnen ongerechtvaardigde winsten ontvangen door het opleggen van een prijsplafond. Om dit te voorkomen stellen energieproducenten de maximale winst vast, op basis van gegevens van de afgelopen jaren. Energiebedrijven kunnen 1 jaar uitsluiten waarin hun winst fors is gedaald, bijvoorbeeld door restricties in verband met de COVID-19 pandemie. De prijsplafondregeling werkt via overheidssubsidies, zodat bedrijven die ongerechtvaardigde winsten maken, die terugvloeien naar de begroting.

Om onder de prijsplafondregeling te kunnen opereren, kunnen energiebedrijven via de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) een voorschot aanvragen. De RVO gaat monitoren hoe subsidieregelingen in de praktijk werken. De omvang van de voorschotten zal afhangen van het volume van de voorgestelde levering van energiebronnen en het verschil tussen het prijsplafond en de tarieven in het kader van de contracten van het bedrijf.

De verwachting is dat op 1 december 2023 het definitieve besluit tot invoering van de regeling energieprijsplafond per 15 januari 2022 zal worden genomen.

Publicatiedatum: 14.12.2022
Tags:

Nieuwsbrief abonnement

logo nalog

Wat vind je van deze site? ​

Het doel van uw beroep?

Voer geen persoonlijke informatie in, zoals naam, burgerservicenummer of telefoonnummer. Wij reageren niet op vragen, opmerkingen en klachten die via dit formulier binnenkomen.

annulering