Startpagina Gemeen Prinsjesdag 2022: Gewijzigd...

Prinsjesdag 2022: veranderingen op het gebied van transport, ecologie en energieverbruik

De derde dinsdag van september komt eraan en dat betekent dat Nederland Prinsjesdag viert. En hoewel dit misschien...

De derde dinsdag van september komt eraan en dat betekent dat Nederland Prinsjesdag viert (Prinsjesdag). En hoewel we in dit verband kunnen praten over de tradities van het Huis van Oranje, zullen we ons op iets anders concentreren, namelijk op de veranderingen op het gebied van belastingen en heffingen die aan de Nederlanders worden aangekondigd. Zoals we ons herinneren is Prinsjesdag ook Prinsjesdag.

  • Bestelauto's zijn niet meer vrijgesteld van BPM

BPM (belasting van personenauto's en motorrijwielen) is een belasting op de aankoop of invoer van een voertuig in Nederland. Bestelauto's zijn momenteel vrijgesteld van BPM, maar de ondernemer moet de bestelauto voor meer dan 10% zakelijk gebruiken.

Het kabinet wil deze uitzondering afschaffen. Voor ondernemers geldt het normale BPM-tarief voor bestelauto's. Kenmerken van de implementatie van deze maatregel worden nog uitgewerkt - hoogstwaarschijnlijk zal de afschaffing van de vrijstelling van BPM gefaseerd plaatsvinden. We herinneren je eraan hoe we писали voorheen blijven alle elektrische voertuigen (inclusief bestelwagens) tot 2025 vrijgesteld van BPM.

  • Verhoging vliegbelasting (vliegbelasting)

Ter herinnering: deze belasting is per 1 januari 2021 ingevoerd en geldt voor alle passagiers die vertrekken vanaf luchthavens in Nederland. Luchthavens brengen luchtvaartmaatschappijen een vergoeding in rekening van EUR 7,845 per persoon per vlucht. De rechtvaardiging voor de verzameling is om de aandacht van vliegtuigpassagiers te vestigen op milieukwesties.

Als onderdeel van de uitvoering van de voorwaarden van het regeerakkoord stelt het kabinet voor om de vliegbelasting te verhogen. Het doel is om vanaf 400 2023 miljoen euro extra inkomsten te genereren. Daarnaast probeert de regering het aantal vluchten over korte afstanden te verminderen: vanwege de belasting op vliegtuigpassagiers zullen de kosten van tickets op dergelijke routes onbetaalbaar zijn. Oorspronkelijk was het de bedoeling om het vliegbelastingtarief vanaf 28,58 januari 1 te verhogen naar 2023 euro, maar dit bedrag kan nog wijzigen.

  • Regels voor het toepassen van een belasting op CO2-uitstoot (CO2-heffing) worden aangescherpt

Zoals we hebben vertelde, de overheid scherpt stelselmatig de verplichtingen van bedrijven aan om energie te besparen en de uitstoot van kooldioxide te verminderen. We herinneren je eraan dat er vanaf 1 januari een belasting op de CO2-uitstoot (CO2-heffing) is ingevoerd. Daarbij is een deel van de CO2-uitstoot van ondernemingen vrijgesteld van de belasting: dit komt tot uitdrukking in de zogenaamde vrijstellingsrechten (DPR). Eén DPR staat gelijk aan de uitstoot van 1 ton CO2.

De regering is van plan om de hoeveelheid DPR vanaf 1 januari 2023 geleidelijk te verminderen tot 4,85 miljoen ton in 2030. Dit betekent dat er in 2030 4 miljoen ton minder DPR zal zijn voor de industrie en 0,85 miljoen ton voor andere sectoren van de economie. Daarnaast wil het kabinet de zogenaamde reductiefactor voor CO2-emissies aanpassen aan de nieuwe EU ETS-benchmarks. We hebben het over het instellen van een reductiefactor voor 2023 op het niveau van 1,213, en elk volgend kalenderjaar zal er een verlaging zijn met 0,078. Goed nieuws: Het CO2-belastingtarief blijft voorlopig ongewijzigd op 41,75 euro per ton CO2-uitstoot.

  • De structuur van de energiebelasting wordt aangepast (energiebelasting)

Ter herinnering: in Nederland wordt het verbruik van elektriciteit en aardgas belast, waardoor de totale energiekosten stijgen. De grondgedachte achter de belasting is dat een hogere prijs van energie mensen zou kunnen aanmoedigen om het zuiniger te gebruiken. Tegelijkertijd is het belastingtarief afhankelijk van de verbruikscategorie - in totaal zijn er vijf categorieën voor gas en voor elektriciteit.

Het kabinet is voornemens de tarieven van de energiebelasting in de hogere verbruikscategorieën gas en elektriciteit te verhogen. Deze maatregel is nog in ontwikkeling. Daarnaast gaat in de periode 2023-2028 de gasbelasting voor consumenten in de eerste categorie omhoog. De verhoging van het belastingtarief wordt 5,23 cent/m3. In de eerste categorie daarentegen daalt het tarief van de elektriciteitsbelasting in 5,23-2023 met slechts 2028 cent/kWh.

In het algemeen wordt vanaf 2023 het belastingdeel in de elektriciteitsrekening voor huishoudens verlaagd. Dit is inclusief een verhoging van de heffingskorting energiebelasting met 27,47 euro. In 2022 is deze korting 824,77 euro inclusief aansluit-btw.

  • ODE (hernieuwbare energieopslag) belasting wordt geïntegreerd in energiebelasting

Ter herinnering: de ODE-belasting (opslag duurzame energie) is een aanvullende belasting op het energieverbruik. De consument betaalt dit op basis van elke kilowattuur elektriciteit en elke kubieke meter gas die hij verbruikt. Met deze bijtelling kan de overheid de productie van groene stroom stimuleren. Met de opbrengst van ODE financiert de overheid een subsidiebank voor de Stimuleringsregeling Duurzame Energie (SDE++).

ODE-tarieven zijn tot en met 2022 wettelijk vastgelegd. Sinds dit jaar is ODE gescheiden van SDE++. Vanaf 2023 wordt de ODE verlaagd voor de tweede en derde categorie elektriciteitsverbruikers. Uiteindelijk moet de ODE worden geïntegreerd in de energiebelasting, waardoor de Wet ODE in 2024 formeel wordt ingetrokken.

En tot slot, vergeet het voor de hand liggende niet: het is beter om geen grappen te maken met belastingen. Als u sommige belastingkwesties niet zelf kunt oplossen, advies zoeken aan de specialisten van Nalog.nl.

Publicatiedatum: 12.09.2022
Tags:

Nieuwsbrief abonnement

Krijg een consultatie

Krijg een consultatie

Wij adviseren over zakelijke en fiscale zaken in Nederland, maar ook over privéaangelegenheden

Meer>
logo nalog

Wat vind je van deze site? ​

Het doel van uw beroep?

Voer geen persoonlijke informatie in, zoals naam, burgerservicenummer of telefoonnummer. Wij reageren niet op vragen, opmerkingen en klachten die via dit formulier binnenkomen.

annulering