Op 31 augustus eindigde in Duitsland een experiment van drie maanden met ultragoedkope OV-kaartjes. In plaats van gebruik te maken van meer dan 60 tarieven en vervoersnetwerken in Duitsland, konden mensen van juni tot augustus door het hele land reizen met alle lokale en regionale bussen en treinen (behalve hogesnelheidstreinen voor lange afstanden) met één enkel ticket voor maar 9 euro maand.
doelen
Goedkoop openbaar vervoer werd deze zomer geïntroduceerd om mensen te helpen de recordinflatie het hoofd te bieden. Ook in dit project streefde de regering klimaatdoelen na: Duitsland is nog niet in staat een plan uit te voeren om de uitstoot van kooldioxide te verminderen.
Winnen
Veel mensen waren blij met goedkope tickets. De afgelopen drie maanden hebben in Duitsland, waar meer dan 83 miljoen mensen wonen, verkocht minstens 52 miljoen tickets. Om gebruik te maken van de korting voor de drie maanden dat de actie duurde, moesten drie tickets worden gekocht. Ze mochten niet alleen inwoners van het land kopen, maar ook toeristen.
Vanuit het oogpunt van het behalen van klimaatdoelen is het succes gemengd. Een goedkoop kaartje bleek voor slechts een klein deel van de passagiers een alternatief voor een auto te zijn - slechts een op de tien zei dat ze het gebruikten in plaats van een auto. Maar over het algemeen is dit te wijten aan een groot aantal reizen. Volgens de Vereniging van Duitse Transportondernemingen (Verband Deutscher Verkehrsunternehmen, VDV) leidde dit alsnog tot een forse reductie van de CO2-uitstoot: met 1,8 miljoen ton.
Minus
Zoals opgemerkt in de VDV, goedkope kaartverkoop leidt tot XNUMX miljard extra reizen per maand. Bij voorbaat waren er grote zorgen over de vraag of de transportsector de extra toestroom van passagiers aan zou kunnen. Over het algemeen leek de menigte beheersbaar, maar de treinen tijdens de experimentperiode waren erg druk en volgden met vertragingen.
Wie heeft het kaartje gekocht?
Het aanbod om een kaartje te kopen voor 9 euro werd gebruikt door een grote verscheidenheid aan leeftijds-, opleidings-, beroeps- en geslachtsgroepen van de bevolking. In afgelegen gebieden werd het kaartje echter niet zo enthousiast gekocht als in de grote steden. De reden hiervoor is de beperkte toegang tot het openbaar vervoer. Om een bus of trein te halen, moeten mensen in dergelijke gebieden lange afstanden lopen naar de bushalte en dan met overstappen reizen, waardoor ze tijd verspillen met wachten. Dat blijkt uit de VDV-cijfers: op het platteland werd een kaartje van 9 euro half zo vaak gebruikt als in steden en omgeving.
toerisme boom
Uit een onderzoek van het Duitse Federale Bureau voor de Statistiek (Statistisches Bundesamt), dat rekening hield met gegevens van mobiele telefoons, blijkt dat mensen het ticket vaak gebruikten voor toeristische uitstapjes. Het aantal reizen naar de Noordzee en de Baltische Zee, naar de Alpen is toegenomen, het aantal reizen naar het platteland voor recreatie is bijna verdubbeld. Volgens een VDV-enquête zei 15% van de kopers van tickets van € 9 dat ze dergelijke reizen niet zouden hebben gemaakt zonder de speciale prijs.
Komt er een vervolg?
Een van de belangrijkste redenen om een kaartje te kopen, noemen passagiers de lage prijs en het gebruiksgemak: één kaartje kan worden gebruikt voor alle vervoerswijzen in alle regio's. Nu de speciale aanbieding weg is, zullen mensen waarschijnlijk niet meer met hetzelfde enthousiasme gebruik maken van het openbaar vervoer als in de zomer.
De Duitse minister van Wegenverkeer Volker Wissing noemde het ticket in zijn geheel Riesenerfolg — een groot succes, waaruit blijkt dat mensen meer gebruik willen maken van het openbaar vervoer. Er zijn prikkels voor soortgelijke projecten in de toekomst, maar de kans is klein dat het openbaar vervoer weer zo goedkoop wordt.
cijfers
Het was een duur project, aangezien de kaartjes voor veel minder dan de kostprijs werden verkocht. federaal de regering voorzag 16 Duitse staten van 2,5 miljard euro extraom verliezen goed te maken, maar dit cijfer omvat niet de kosten van uitbreiding van de openbaarvervoervloot en extra personeel.
In plaats van 9 euro voor een maand zijn er voorstellen om een ticket in te voeren voor 69 euro voor een maand, of 365 euro voor een jaar. Ook voor dergelijke projecten zal de overheid veel extra geld moeten uittrekken. De vakbonden zijn voorstander van een nieuw goedkoop kaartje, maar willen ook meer investeringen in het spoor en meer personeel om de werkdruk te verminderen.
Ik vraag me af wat de resultaten zullen zijn van het experiment met de verkoop van per diem kaartje voor 1 euro in Amsterdam. We vertellen het je zodra we het weten.
Publicatiedatum: 07.09.2022