Startpagina Gemeen Zomerdagkaart...

Zomerdagpas in Amsterdam voor 1 euro!

Op 14 juli 2022 maakte openbaar vervoerbedrijf GVB in Amsterdam, Duivendrecht, Schiphol, Amstelveen, Diemen en Vespa de verkoop bekend van...

Op 14 juli 2022 heeft GVB, de exploitant van het openbaar vervoer in Amsterdam, Duivendrecht, Schiphol, Amstelveen, Diemen en Vespe, de verkoop aangekondigd van dagkaarten voor alle soorten openbaar vervoer die zij in Amsterdam exploiteert tegen een prijs van 1 euro. Daarvoor kostte zo'n kaartje 8,5 euro. De aanbieding is geldig voor de zomerperiode. Het is mogelijk om zo'n pas te kopen tot 26 augustus en je moet de gekochte tickets gebruiken tot 30 september. Aanbieding alleen geldig voor inwoners van Amsterdam, Duvendrecht, Schiphol, Amstelveen, Diemen en Vesp.

Waarom zijn tickets goedkoper?

Het doel van GVB is om inwoners van de metropoolregio te stimuleren vaker gebruik te maken van het openbaar vervoer. Als Nederlanders geen auto gebruiken voor korte ritten, kan de uitstoot van broeikasgassen aanzienlijk worden verminderd. De ticketprijzen zijn verlaagd als onderdeel van de groene strategie van het bedrijf.

GVB Commercieel Directeur Ellen Swinkels geeft aan dat het bedrijf steeds meer hoogwaardige en comfortabele elektrische bussen en trams heeft. Het idee om weer gebruik te gaan maken van het openbaar vervoer zou aantrekkelijk moeten lijken, niet alleen vanwege de vermindering van de milieubelasting. Met het nieuwe ticket kun je 24 uur lang voor 1 euro door Amsterdam reizen - een bedrag dat niet genoeg is om zelfs maar één parkeerplaats te betalen.

Dagkaarten voor het openbaar vervoer zijn te koop bij servicecentra en haltes van het GVB-bedrijf. Locatiekaart van kaartverkooppunten.

Moeten we goedkope tickets verwachten voor treinen en elektrische treinen?

Veel Europese landen hebben in de zomer gratis of goedkope programma's voor openbaar vervoer aangekondigd. In juni werd in Duitsland een goedkoop treinkaartje (9 euro) voor treinen gelanceerd en in Spanje zal van september tot december een deel van de trajecten op het spoor vrij zijn. 

Terwijl GVB in Amsterdam iets soortgelijks aanbiedt, weigert de overheid landelijke subsidies voor dergelijke inspanningen. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat legt dit uit door te zeggen dat het twijfelt of automobilisten zullen overstappen op het openbaar vervoer. Het resultaat is dat dezelfde mensen die er vroeger in reden, zullen rijden, maar ze zullen minder betalen. Het initiatief zelf kost de belastingbetaler zeker vier miljard euro, en er zit geen extra geld in de begroting.

Vertegenwoordiger van de Nederlandse Spoorwegen (NS)  

Oscar van Elferen geeft aan dat het initiatief tot treintariefverlaging het bedrijf goed in de oren klinkt, maar dat NS het geld niet heeft om het zelf uit te voeren.

Lees meer Nederlands nieuws hier.  

Publicatiedatum: 19.07.2022
Tags:

Nieuwsbrief abonnement

Open een BV in Nederland

Open een BV in Nederland

Turnkey bedrijfsregistratie.

Meer>
logo nalog

Wat vind je van deze site? ​

Het doel van uw beroep?

Voer geen persoonlijke informatie in, zoals naam, burgerservicenummer of telefoonnummer. Wij reageren niet op vragen, opmerkingen en klachten die via dit formulier binnenkomen.

annulering