Startpagina Gemeen Voor valse beoordelingen van uw...

U zult zich moeten verantwoorden voor valse beoordelingen over uw producten en diensten.

Per 28 mei 2022 heeft Nederland in navolging van de EU-richtlijnen nieuwe regels ingevoerd voor het gebruik van product- en servicereviews...

Om te voldoen aan de EU-richtlijnen heeft Nederland vanaf 28 mei 2022 nieuwe regels ingevoerd voor het gebruik van product- en servicereviews op websites. De wijzigingen zijn bedoeld om de rechten van de consument te beschermen. Hun doel is om valse positieven en negatieven te elimineren die consumenten kunnen misleiden. De reden voor de aanscherping van de regels is dat, volgens Edwin van Houten van de Autoriteit Consument & Markt Nederland, 97% van de online beoordelingssites verschillende misleidende methoden gebruikt om de consument over te halen tot aankoop. Op het overtreden van de nieuwe regels staan ​​zware straffen.

Welke wijzigingen zijn er sinds 28 mei 2022 doorgevoerd?

Sites die beoordelingen plaatsen van consumenten van goederen en diensten zijn verplicht;

  • Geef duidelijk het beleid van de site aan met betrekking tot het plaatsen van beoordelingen en het voorkomen van het plaatsen van valse informatie. U kunt bijvoorbeeld aangeven dat de IP-adressen van degenen die een recensie plaatsen worden gecontroleerd, of dat een recensie pas wordt geplaatst nadat is gecontroleerd of de persoon die de recensie heeft geschreven dit product/dienst ook daadwerkelijk heeft gekocht.
  • Het is verboden reviews te plaatsen die persoonlijk zijn geschreven of besteld door de fabrikant van het product of de dienst.
  • Het is verboden kortingen of andere voordelen aan de auteur van de recensie te verstrekken, indien de tekst van de recensie niet direct aangeeft welke voordelen de auteur heeft ontvangen.
  • Negatieve beoordelingen mogen niet worden verwijderd als er geen manier is om te bewijzen dat ze onjuist zijn.
  • Het is verkopers van goederen en diensten niet toegestaan ​​positieve recensies over hun producten leuk te vinden en dergelijke recensies te gebruiken voor het plaatsen op sociale netwerken met het oog op promotie.
  • Het is verboden om op uw site te linken naar andere bronnen die beoordelingen plaatsen als u de authenticiteit van beoordelingen van een andere site niet kunt garanderen.

Verantwoordelijkheid voor overtreding van de nieuwe regels

De controle op de implementatie van de nieuwe regels is toevertrouwd aan de Autoriteit Consument en Markt (ACM) en de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Deze autoriteiten kunnen hoge boetes eisen voor overtreders. Het boetebedrag is 4% van de jaaromzet van het overtredende bedrijf, maar niet meer dan 2 miljoen euro (voor de eerste overtreding). Als het beboete bedrijf het blijft schenden, kan de nieuwe boete oplopen tot 10% van de jaaromzet.

Meer nieuws over het leven en de economie van Nederland vind je hier.

Publicatiedatum: 14.06.2022
Tags:

Nieuwsbrief abonnement

Krijg een consultatie

Krijg een consultatie

Wij adviseren over zakelijke en fiscale zaken in Nederland, maar ook over privéaangelegenheden

Meer>
logo nalog

Wat vind je van deze site? ​

Het doel van uw beroep?

Voer geen persoonlijke informatie in, zoals naam, burgerservicenummer of telefoonnummer. Wij reageren niet op vragen, opmerkingen en klachten die via dit formulier binnenkomen.

annulering