Startpagina Gemeen Subsidies voor de aanschaf van elek...

Subsidies voor de aanschaf van elektrische vrachtwagens

Onlangs hebben we in onze artikelen de kwestie van milieu-investeringen in bedrijven in 2022 geanalyseerd. Nu willen we je informeren over een nieuwe kans voor...

Onlangs in onze Lidwoord we hebben het probleem besproken milieu-investeringen in het bedrijfsleven in 2022. Nu willen we u informeren over een nieuwe kans voor eco-investeringen. Al vanaf 9 mei ondernemers in Nederland kunnen dit jaar subsidie ​​krijgen bij aanschaf elektrische of waterstoftrucks.

Schoner verkeer in 2050

Het kabinet wil in 2050 overstappen op emissievrij wegverkeer. Volgens ambtenaren van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is het land nu halverwege dat doel.

Ter informatie! Ter herinnering, vanaf 2020 de overheid van Nederland subsidieert de aankoop van elektrische voertuigen voor persoonlijk gebruik.

Ondernemers beginnen ook vervoer op elektriciteit en waterstof in te zetten, met name voor personen- en vrachtvervoer. Hoewel velen nog steeds afgeschrikt worden door de hoge kosten van dergelijke voertuigen, evenals het onvoldoende aantal elektrische laadstations en waterstoftankstations in het land, streeft de regering ernaar om beide problemen in de nabije toekomst op te lossen. Ten eerste door subsidies en fiscale stimuleringsmaatregelen in te voeren voor bedrijven die gebruikmaken van vervoer van schone energie. Ten tweede door de volledige dekking van het netwerk van tankstations in alle regio's.

Subsidieplan

Als onderdeel van de uitvoering van het (Klimaat)akkoord van Parijs zal Nederland jaarlijks systematisch beperkingen invoeren voor autobezitters om de CO2-uitstoot te verminderen. Om de gemaakte afspraken na te komen, moet Nederland volgens analisten in 2030 het regime van ecologische (emissievrije) zones - zones met nul schadelijke uitstoot - in 30-40 steden invoeren. Deze stap zal de uitstoot van kooldioxide met één megaton per jaar verminderen.

De organisatie van milieuvriendelijke logistiek in steden vereist echter ongeveer 12 elektrische en waterstoftrucks met een laadvermogen van meer dan 3,5 ton. Om deze indicator te bereiken wordt een plan voor subsidiëring van wegvervoerders ingevoerd. De hoogte van de subsidies is afhankelijk van het type vrachtwagen en de grootte van het bedrijf.

Voor grote bedrijven

De subsidies zullen 40% van het prijsverschil bedragen, rekening houdend met meerkosten ten opzichte van een dieseltruck in het algemeen (subsidie ​​+ heffingskorting).

Kleine onderneming

Als we het hebben over een bedrijf dat minder dan 10 mensen in dienst heeft, kan het bedrag aan subsidies oplopen tot 60%. Meestal vergoed voor de kosten van het kopen van een auto. Maar elektrische vrachtwagens zijn goedkoper in gebruik en onderhoud dan dieselwagens.

Belangrijk! Het rijkssubsidieprogramma loopt tot begin 2027. Inmiddels is ruim 40 miljoen euro voorbereid voor betalingen, die beschikbaar zijn tot 2024 – 13,5 miljoen euro dit jaar.

Motivatie

Het programma om schadelijke uitstoot van vrachtvervoer te verminderen wordt actief gepromoot door: Vivianne Heijnen - Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat. De ambtenaar benadrukt met name de uitgebreide voordelen van milieuvriendelijk vrachtvervoer: “Hier profiteren we allemaal van. Dit is het klimaat, en onze schone lucht, en de concurrentiekracht van de logistieke sector in ons land. Elektrische vrachtwagens zijn veel duurder dan dieselwagens, daarom geven we financiële steun aan ondernemers die daarop overstappen. Ik hoop dat een elektrische vrachtwagen binnenkort net zo gewoon op de weg wordt als een elektrische personenauto.”

Nederland is een land met veel vrachtverkeer. Enerzijds schept het banen en levert het winst op. Maar aan de andere kant is transport met een groot laadvermogen de belangrijkste bron van luchtverontreiniging. Deze voertuigen zijn verantwoordelijk voor meer dan een derde van de CO2-uitstoot en 70% van de stikstofemissies van het wegverkeer wereldwijd. De overgang naar emissievrije voertuigen voor het vervoer van goederen is een noodzakelijke en onvermijdelijke stap voor het leven op aarde.

Publicatiedatum: 02.06.2022
Tags:

Nieuwsbrief abonnement

logo nalog

Wat vind je van deze site? ​

Het doel van uw beroep?

Voer geen persoonlijke informatie in, zoals naam, burgerservicenummer of telefoonnummer. Wij reageren niet op vragen, opmerkingen en klachten die via dit formulier binnenkomen.

annulering