Startpagina Gemeen In Nederland zijn slachtoffers van int...

Slachtoffers van online fraude in Nederland weten met nieuwe methoden hun geld terug te krijgen

Als je bent misleid door oplichters op internet, wanhoop dan niet. Vaak kan het gestolen geld worden teruggegeven door de fraudeur met nieuwe methoden voor het gerecht te brengen. Hoeveelheid...

Als je bent misleid door oplichters op internet, wanhoop dan niet. Vaak kan het gestolen geld worden teruggegeven door de fraudeur met nieuwe methoden voor het gerecht te brengen.

Aantal fraudegevallen stijgt als een vloedgolf

Uit onderzoek van de Universiteit Twente (Universiteit Twente) bleek dat in 2020 elke zesde inwoner van Nederland slachtoffer was van fraude. Het grootste deel van de frauduleuze activiteiten vindt plaats via internet.

 

De meest voorkomende vorm van fraude is de volgende: de koper betaalt voor het geselecteerde product, maar de aankopen worden niet bij hem afgeleverd. Dagelijks worden ongeveer 200 aanvragen voor verduistering van geld bij de politie ingediend. De meeste gedupeerde Nederlanders zullen echter teleurgesteld zijn in de mogelijkheid om de oplichters voor het gerecht te brengen. De politie heeft noch de tijd noch de mensen om zulke relatief kleine misdaden te onderzoeken. De meeste frauduleuze claims blijven inactief en leveren geen resultaten op.

 

Een nieuwe methode om te vechten voor de teruggave van geld dat is gestolen door internetoplichters

 

De Directe Aansprakelijkheidsorganisatie (Service Organisatie Directe Aansprakelijkstelling (SODA)) en de Landelijke Vereniging van Gerechtsdeurwaarders (LAVG) proberen nieuwe methoden om de rechten van slachtoffers van internetfraude te verdedigen. Hun methoden stellen u vaak in staat om het geld terug te geven en de fraudeur voor het gerecht te brengen. Het is belangrijk dat de betaling voor de diensten van deze organisaties ook op de oplichters komt te liggen. Ook de politie is bij dit experiment betrokken. 

 

We hebben het over het direct verantwoordelijk maken van online fraudeurs. De essentie van de methode is dat het slachtoffer zelf via de rechtbank teruggave van gelden heeft geëist en niet heeft gewacht tot het einde van het politieonderzoek. In 2021 deden 200 slachtoffers van internetfraude mee aan het experiment. De politie gaf de gegevens over de oplichters door aan SODA en LAVG, die de belangen van de slachtoffers van de oplichters voor de rechtbank verdedigden en de teruggave van geld faciliteerden nadat de beslissingen waren genomen. De helft van de slachtoffers slaagde erin het gestolen geld volledig terug te geven of een overeenkomst te sluiten met fraudeurs over het gedeeltelijk teruggeven van geld. Ongeveer een kwart van de zaken is nog in behandeling bij de rechtbank, waardoor er nog geen incassomaatregelen tegen fraudeurs zijn genomen.

 

Het experiment was specifiek gericht op gevallen van frauduleuze aankopen en verkopen op internet. Op grond van het experiment was vereist dat er meerdere aangiften werden gedaan tegen de vervolgde oplichter en dat hij niet tot kwetsbare groepen van de bevolking behoorde (drugsverslaafden, faillieten wiens eigendom al onder externe controle staat, minderjarigen). 

 

Het experiment werd mogelijk gemaakt door het feit dat de slachtoffers van fraudeurs het recht kregen om van banken informatie te eisen over de naam en het adres van de eigenaar van de rekening waarnaar het van hen gestolen geld was overgemaakt. Met deze gegevens kunt u contact opnemen met advocaten, incassobureaus of deurwaarders. 

 

Tot nu toe hebben LAVG-deurwaarders dertig WhatsApp-fraudezaken behandeld. De schade varieerde van 1000 tot 8000 euro. In de helft van de gevallen was het mogelijk om met de ontvanger van het geld af te spreken over de teruggave aan de slachtoffers. Als de fraudeur het er niet mee eens is, komt de zaak voor de rechter. Volgens een rechterlijke uitspraak worden de voertuigen en fondsen van fraudeurs gearresteerd en in beslag genomen voor overdracht aan de slachtoffers.

 

Gijs van der Linden van het Landelijk Meldpunt Internetoplichting (Landelijk Meldpunt Internetoplichting) zei dat het experiment met directe verantwoording zeer nuttig is, omdat de hausse van internetfraude moet worden afgeremd. Elke oplichter moet weten dat de politie of de deurwaarder bij hem aanklopt. Toegegeven, volgens Gijs van der Linden ontwijken grote oplichters vaak de verantwoordelijkheid met behulp van de zogenaamde "money mules". Dit zijn nep-ontvangers van geld van kwetsbare bevolkingsgroepen, die geld op hun rekeningen accepteren en overmaken aan echte oplichters.

 

Gijs van der Linden zegt echter over de prestaties van SODA en LAVG om fraudeurs rechtstreeks voor de rechter te brengen: "Dit is een goed resultaat, want anders hadden deze slachtoffers waarschijnlijk niets gekregen."

 

 

 

Publicatiedatum: 06.04.2022
Tags:

Nieuwsbrief abonnement

Krijg een consultatie

Krijg een consultatie

Wij adviseren over zakelijke en fiscale zaken in Nederland, maar ook over privéaangelegenheden

Meer>
logo nalog

Wat vind je van deze site? ​

Het doel van uw beroep?

Voer geen persoonlijke informatie in, zoals naam, burgerservicenummer of telefoonnummer. Wij reageren niet op vragen, opmerkingen en klachten die via dit formulier binnenkomen.

annulering