Pas onlangs hebben we писали over een lawine aan phishingmails van oplichters die zich voordoen als vertegenwoordigers van de Kamer van Koophandel (KVK). En eerder wij vertelde over fraudeurs die handelen in opdracht van de Belastingdienst. En nu waarschuwt de migratiedienst (IND) voor telefoonfraude. Het doel van alle oplichters is hetzelfde: persoonlijke gegevens misleiden om in de toekomst illegale financiële voordelen te verkrijgen. Maar de acties verschillen in nuances.
Oplichtingsoproepen vermomd als IND-medewerkers
Spoofing van telefoonnummers (spoofing van nummerherkenning) - Dit is een vorm van fraude, die bestaat uit het vervangen van een nummer. De abonnee ziet een nummer op het scherm van zijn telefoon, dat zelfs in het telefoonboek kan worden ondertekend. Bijvoorbeeld 'Migratieservice'. Oplichters rekenen op vertrouwen en respect voor de beller, maar ook op een snelle, ondoordachte reactie.
Hoe jezelf te beschermen tegen telefoonfraude?
Een paar eenvoudige regels helpen hierbij:
- De IND belt nooit mensen - het zijn mensen die contact opnemen met het Callcenter door het juiste nummer te bellen. Als u het nummer van het Customer Call Center op uw telefoonscherm ziet, is dit een oplichter!
- Migratieambtenaren bellen nooit met het verzoek om geld over te maken.
- Medewerkers van de migratiedienst gebruiken geen gezaghebbende, agressieve toon aan de telefoon.
Wat te doen als u het slachtoffer wordt van oplichting via de telefoon?
Twijfelt u aan de intenties van degene die u aan de lijn heeft en weet u niet zeker of dit een IND-medewerker is? Neem zelf contact op met het IND Callcenter via +31 88 043 0430. Heb je al enkele persoonsgegevens aan oplichters gegeven, doe dan aangifte bij de politie.
Publicatiedatum: 02.03.2023