Startpagina Gemeen IND waarschuwt voor telefoon...

De IND waarschuwt voor oplichting via de telefoon

Onlangs schreven we over een lawine aan phishingmails van oplichters die zich voordeden als vertegenwoordigers van de Kamer van Koophandel (KVK - Kamer...

Pas onlangs hebben we писали over een lawine aan phishingmails van oplichters die zich voordoen als vertegenwoordigers van de Kamer van Koophandel (KVK). En eerder wij vertelde over fraudeurs die handelen in opdracht van de Belastingdienst. En nu waarschuwt de migratiedienst (IND) voor telefoonfraude. Het doel van alle oplichters is hetzelfde: persoonlijke gegevens misleiden om in de toekomst illegale financiële voordelen te verkrijgen. Maar de acties verschillen in nuances.

Oplichtingsoproepen vermomd als IND-medewerkers

Spoofing van telefoonnummers (spoofing van nummerherkenning) - Dit is een vorm van fraude, die bestaat uit het vervangen van een nummer. De abonnee ziet een nummer op het scherm van zijn telefoon, dat zelfs in het telefoonboek kan worden ondertekend. Bijvoorbeeld 'Migratieservice'. Oplichters rekenen op vertrouwen en respect voor de beller, maar ook op een snelle, ondoordachte reactie.

Waarschuwing! Oplichters gebruiken het nummer +31 88 043 0430 Klantinformatiecentrum (KIC) IND. Het is dit nummer dat abonnees zien. Als je de oproep beantwoordt, wekken de oplichters de indruk dat de persoon in gesprek is met een IND-medewerker. Maar in feite is dit een manier van jagen op informatie en geld.

Hoe jezelf te beschermen tegen telefoonfraude?

Een paar eenvoudige regels helpen hierbij:

  1. De IND belt nooit mensen - het zijn mensen die contact opnemen met het Callcenter door het juiste nummer te bellen. Als u het nummer van het Customer Call Center op uw telefoonscherm ziet, is dit een oplichter!
  2. Migratieambtenaren bellen nooit met het verzoek om geld over te maken.
  3. Medewerkers van de migratiedienst gebruiken geen gezaghebbende, agressieve toon aan de telefoon.

Wat te doen als u het slachtoffer wordt van oplichting via de telefoon?

Twijfelt u aan de intenties van degene die u aan de lijn heeft en weet u niet zeker of dit een IND-medewerker is? Neem zelf contact op met het IND Callcenter via +31 88 043 0430. Heb je al enkele persoonsgegevens aan oplichters gegeven, doe dan aangifte bij de politie.

Publicatiedatum: 02.03.2023
Tags:

Nieuwsbrief abonnement

Open een BV in Nederland

Open een BV in Nederland

Turnkey bedrijfsregistratie.

Meer>
logo nalog

Wat vind je van deze site? ​

Het doel van uw beroep?

Voer geen persoonlijke informatie in, zoals naam, burgerservicenummer of telefoonnummer. Wij reageren niet op vragen, opmerkingen en klachten die via dit formulier binnenkomen.

annulering