Startpagina Gemeen Zullen ze een verplichte st...

Komt er een verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering voor ondernemers?

Waarschijnlijk wordt vanaf 2027 in Nederland de verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) voor ondernemers ingevoerd. Praten over...

Waarschijnlijk wordt vanaf 2027 in Nederland de verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) voor ondernemers ingevoerd. Er wordt al heel lang over gesproken in de samenleving en de politiek. Belanghebbenden presenteerden argumenten voor en tegen. Na vele jaren van overleg tussen politiek, werkgevers- en werknemersorganisaties is er een akkoord bereikt over pensioenen, en onderdeel van dit akkoord is de invoering van een verplichte AOV voor ondernemers.

Nu betalen ondernemers geen AOV, bij tijdelijke arbeidsongeschiktheid maken ze gebruik van het gespaarde geld. De praktijk leert echter dat bij een langdurige of ernstige ziekte veel ondernemers niet genoeg geld hebben om van te leven. De introductie van AOV is bedoeld om dit probleem op te lossen.

Voordelen van de invoering van de AOV zijn onder meer dat alle werknemers in Nederland, ook degenen die als werkgever zijn geregistreerd, bij ziekte of letsel de nodige middelen van bestaan ​​kunnen krijgen. Daarnaast zal de invoering van de AOV het voor verzekeraars niet mogelijk maken om verzekeringen te weigeren aan ondernemers, ook niet aan degenen wier beroep een risico met zich meebrengt.

De nadelen van AOV zijn duidelijk: de noodzaak om maandelijkse verzekeringspremies te betalen. Critici van de AOV vrezen dat deze bijdragen onbetaalbaar zullen zijn en stellen dat ondernemers zelf kunnen zorgen voor het minimaliseren van gezondheidsrisico's. 

De hoogte van de verzekeringsuitkeringen en de praktijk van het toepassen van AOV zijn nog niet bekend, de ontwikkeling van wetgeving hierover is gaande. Bij het wetgevingsproces zal rekening worden gehouden met de volgende aanbevelingen:

  1. Verplichte AOV voor alle ondernemers.
  2. Verzekeringspremie op basis van inkomen. Voorgesteld wordt een uitkering van 8% van het inkomen vast te stellen en deze fondsen vrij te stellen van belasting.
  3. Maandelijkse betaling van verzekeringsuitkeringen aan de belastingdienst.
  4. De arbeidsongeschiktheidsuitkering bedraagt ​​70% van het laatste inkomen waarover de AOV is uitgekeerd.
  5. Het maximumbedrag van de AOV-uitkering moet overeenkomen met de uitkering van het minimumloon van de werknemer. In 2022 is het minimumloon 1650 euro bruto, maar in 2027 verandert dat.
  6. De eerste 52 weken na de invoering van de AOV komen ondernemers niet in aanmerking voor een arbeidsongeschiktheidsuitkering.
  7. AOV-uitkeringen door ondernemers moeten stoppen bij het bereiken van de Nederlandse pensioengerechtigde leeftijd.
  8. Het vaststellen van de handicap van ondernemers moet gebaseerd zijn op algemene criteria. Dit houdt in dat de bevoegde instanties de mogelijkheid tot het verrichten van enig werk bepalen, zonder terug te kijken op de ervaring of opleiding van de gehandicapte.
  9. De verplichte AOV zou niet moeten gelden voor ondernemers die al een arbeidsongeschiktheidspensioen hebben, noch voor personen die als werknemer al AOV betalen.

De ontwikkeling van het wettelijk kader voor de invoering van de AOV voor ondernemers gaat door, met welke aanbevelingen en in hoeverre rekening zal worden gehouden, zal de tijd leren. 

Lees hoe het pensioen van Nederlandse ondernemers tot stand komt, uit ons artikel.

 

Publicatiedatum: 10.11.2022
Tags:

Nieuwsbrief abonnement

Open een BV in Nederland

Open een BV in Nederland

Turnkey bedrijfsregistratie.

Meer>
Krijg een consultatie

Krijg een consultatie

Wij adviseren over zakelijke en fiscale zaken in Nederland, maar ook over privéaangelegenheden

Meer>
logo nalog

Wat vind je van deze site? ​

Het doel van uw beroep?

Voer geen persoonlijke informatie in, zoals naam, burgerservicenummer of telefoonnummer. Wij reageren niet op vragen, opmerkingen en klachten die via dit formulier binnenkomen.

annulering