Vanaf 2030 betalen autobezitters een motorrijtuigenbelasting op basis van hoeveel een auto rijdt. Eerdere wijzigingsplannen waren gericht op het elimineren van verkeersopstoppingen en de hoogte van de belasting zou afhangen van het tijdstip van de dag waarop de auto wordt gebruikt en de wegen waarop deze wordt gereden. Nu zal de focus worden verlegd naar milieubescherming. “De overheid wil alleen weten hoeveel kilometers er zijn gereden, niet waar en hoe laat. We hopen dat mensen bewuster met hun auto gaan rijden, wat het milieu ten goede komt”, aldus minister van Infrastructuur en Waterstaat Mark Harbers.
Het doel van het heffen van een motorrijtuigenbelasting (voorheen wegenbelasting) afhankelijk van het werkelijke aantal kilometers is vastgelegd in een regeerakkoord tussen de partijen VVD, D66, CDA en ChristenUnie bij het vormen van een parlementaire meerderheid. Nu betaalt de eigenaar van de auto belasting over het bezit, maar de regerende partijen zijn van mening dat deze benadering moet worden veranderd.
Naast de motorrijtuigenbelasting draagt de eigenaar ook extra kosten. Bij het kopen van een nieuwe auto wordt de bijbehorende belasting betaald en de accijns die naar het budget gaat, wordt opgenomen in de kosten van motorbrandstof. Voorheen was het idee dat via deze accijns het gebruik van voertuigen zou worden gereguleerd en daarmee de milieuvervuiling. De massale overgang naar elektrische voertuigen heeft echter de budgetinkomsten verminderd. Als nu al het vervoer elektrisch zou zijn, zou de overheid minder dan 8 miljard euro aan accijnzen per jaar ontvangen. De huidige motorrijtuigenbelasting brengt nog eens 4 miljard euro per jaar op.
Wat is er gepland?
Het kabinet heeft bepaald dat overstappen op het afdragen van autobelastingen op basis van kilometerstand een topprioriteit is. De overheid is al in onderhandeling met vervoersbedrijven en gemeenten (autobelasting gaat naar gemeentebegrotingen). Het is de bedoeling dat de voorbereidende werkzaamheden voor het wijzigen van de berekeningsmethode van de belasting eind januari 2028 zijn afgerond. Verder wachten we op wijzigingen in wet- en regelgeving en moet de overgang naar een nieuw belastingberekeningssysteem in 2030 plaatsvinden.
Het belastingtarief dat bepaalt hoeveel een autobezitter per kilometer betaalt, is nog niet vastgesteld. Daarnaast zijn er nog discussies over de vraag of eigenaren van elektrische auto's en auto's met een lager brandstofverbruik minder moeten betalen of vrijgesteld moeten worden van het betalen van deze belasting. Het is in ieder geval nu al duidelijk dat wie meer rijdt vanaf 2030 meer gaat betalen.
Uitvinden, welke auto's tot 2025 zijn vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting.
Publicatiedatum: 08.07.2022