Het Nederlandse kabinet zoekt naar manieren om de armen te ondersteunen, aangezien steeds meer Nederlanders geen geld meer hebben om rond te komen. Ze ontwikkelen zich in het bijzonder plannen om het minimumloon te verhogen en verhoging van de heffingskorting voor werknemers (arbeidskorting).
Wat is arbeidskorting?
Niet zo lang geleden in ons artikel we bespraken de dalende trend in de zelfstandigenaftrek. We benadrukten toen het bestaan van een compensatiemechanisme, namelijk een verhoging van de arbeidskorting. En we kunnen echt zien hoe deze korting de afgelopen vier jaar is gegroeid. In 2019 was de maximaal mogelijke heffingskorting voor werknemers € 3399,- in 2020 € 3819, in 2021 € 4205 en in 2022 € 4260.
Soms werken laagbetaalde werknemers niet voltijds om in aanmerking te komen voor een heffingskorting. Uit overheidsonderzoek blijkt echter dat 30% van de werkende mensen met een laag inkomen meer uren zou willen werken als de heffingskorting zou worden verhoogd. Het kabinet begrijpt dat het verhogen van de belastingvermindering twee vliegen in één klap zal slaan. Enerzijds zal het de armen in staat stellen om financieel stabiel te worden. Anderzijds zal het een bijdrage leveren aan het oplossen van het probleem van het personeelstekort, dat in onze tijd hard nodig is.
Vermogensongelijkheid en belastingen
Minister-president Mark Rutte vindt: “Als je door je vingers kijkt, kun je zeggen dat het op het gebied van inkomen in Nederland goed gaat, maar als je kijkt naar vermogensongelijkheid, wordt duidelijk dat er een zekere onbalans is.”
In Nederland wordt grootschalig onderzoek gedaan naar vermogensongelijkheid. Het onderzoekt met name of rijke mensen meer belasting moeten betalen. De resultaten van het onderzoek worden in augustus besproken.
Vertegenwoordigers van enkele politieke partijen hopen dat dit onderzoek een nauwkeurig beeld zal geven van de gevallen waarin rijke mensen momenteel weinig of geen belastingen betalen.
Publicatiedatum: 17.06.2022