Startpagina Voor particuliere ondernemers De belasting begon te reageren ...

De belastingdienst begon te reageren op “nul”-btw-rapporten door mogelijk het bedrijf te sluiten. Wat moeten we doen?

Vanaf januari 2021 begon de Nederlandse Belastingdienst brieven te sturen naar ondernemers die niet betaalden en geen btw inhielden voor ...

Vanaf januari 2021 begon de Nederlandse belastingdienst brieven te sturen naar ondernemers die een jaar of langer geen btw betaalden en geen btw inhielden - met andere woorden, zij dienden de zogenaamde "nul" -rapporten in. Dit geeft de Belastingdienst aanleiding om aan te nemen dat de economische activiteit van deze EMZ / ZZP is gestaakt, en dat het bedrijf helemaal is gesloten.

Hoe moet u als ondernemer reageren als een dergelijke brief op uw adres komt?

Hier zijn twee mogelijke opties, afhankelijk van uw werkelijke situatie.

Uw bedrijf is echt beëindigd

Als dit uw bedrijf echt is overkomen, hoeft u niet te reageren op de brief die is binnengekomen. De Belastingdienst zegt zelfstandig uw ob-nummer (omzetbelastingnummer, anders BTW), en vervolgens de geldigheidsduur van uw btw-id (Btw-identificatienummer) vervalt automatisch. Dan stuurt de belastingdienst u weer een brief waarin zij u hierover informeert en verwacht geen nieuwe btw-aangiftes meer van u. Maar wij vestigen uw aandacht op het feit dat voorafgaand aan een dergelijk besluit van de Belastingdienst reeds tijdig opgestelde BTW-aangiftes moeten worden ingediend.

Vergeet daarnaast niet dat u bij een officiële stopzetting van de activiteiten mogelijk btw moet betalen over de waarde / restwaarde van de activa op de EMZ / ZZP-balans wanneer ze worden overgedragen naar uw privégebruik. Bereken het bedrag van dergelijke btw en neem het voor betaling op in uw laatste btw-rapport vóór de sluiting van het bedrijf.

U zet uw bedrijf voort

Een ondernemer die bovenstaande brief van de belastingdienst heeft ontvangen, maar niet daadwerkelijk zijn bedrijf heeft stopgezet, moet uiterlijk 2 maart 2021 stuur een antwoordbrief naar de belastingdienst met daarin de volgende gegevens:

  • kenmerk (speciale code) van de ontvangen brief en / of ob-nummer;
  • waarom er voor uw bedrijf minimaal één jaar geen gegevens in de btw-aangiften stonden;
  • uw telefoonnummer voor contact;
  • Jouw e-mailadres;
  • op basis waarvan het voordeel voor uw onderneming geldt (ontheffing), bevrijding (vrijstelling) of speciale regelgeving (bijzondere regeling).

Na ontvangst van een dergelijke brief neemt de belastingdienst contact met u op - dit kan schriftelijk of telefonisch gebeuren. En nadat ze contact met u heeft opgenomen, beslist zij over het verdere lot van uw bedrijf.

***

Als u een dergelijke brief van de belastingdienst heeft ontvangen en u weet nog steeds niet wat u moet doen, neem dan contact met ons op en wij zullen u zeker adviseren en helpen!

Publicatiedatum: 15.02.2021
Tags:

Nieuwsbrief abonnement

Krijg een consultatie

Krijg een consultatie

Wij adviseren over zakelijke en fiscale zaken in Nederland, maar ook over privéaangelegenheden

Meer>
logo nalog

Wat vind je van deze site? ​

Het doel van uw beroep?

Voer geen persoonlijke informatie in, zoals naam, burgerservicenummer of telefoonnummer. Wij reageren niet op vragen, opmerkingen en klachten die via dit formulier binnenkomen.

annulering