De Nederlandse Immigratiedienst IND (Immigratie- en Naturalisatiedienst) heeft tweemaal de vertrouwelijkheid van in Nederland geregistreerde Britse staatsburgers geschonden door brieven naar het verkeerde adres te sturen.
Eind januari schreef de IND alle in Nederland geregistreerde Britse burgers over hun verblijfsrecht na de Brexit. Maar in ongeveer 7 gevallen nam het bureau niet de letters of cijfers op die het exacte huisnummer van de ontvanger aanduiden. De IND besloot toen om deze 000 mensen een melding van de fout te sturen en voegde een kopie van de originele brief toe. In een aantal gevallen werd echter een privacybrief naar de verkeerde persoon gestuurd, wat op zijn beurt weer een ernstigere overtreding werd. Op dit moment zijn er in ieder geval 7 gevallen bekend waarin mensen een brief kregen die voor iemand anders bedoeld was. De hulplijn van de migratiedienst houdt geen minuut op met praten.
Amsterdammer Stephen ontving per ongeluk een brief bestemd voor iemand in Wassenaar. “Er is geen gelijkenis in achternamen of huisnummers”, merkt hij op. “Het is uiterst ongebruikelijk dat er bij het melden van een datalek een datalek lekt.” De eerste fout was vrij klein, maar deze is ernstiger. Details zoals naam, adres en immigratiestatus werden bekendgemaakt.
Journaliste Deborah Nichols-Lee is de enige in haar gezin van vier die een brief heeft ontvangen met het verkeerde adres. “Ik heb het eerste lek niet opgemerkt, dus ik was verrast toen ik deze brief ontving”, zei ze. “Ironisch genoeg vormde deze brief een veel grotere schending van de vertrouwelijkheid dan de vorige, aangezien mijn tweede brief duidelijk naar iemand anders was gestuurd en ik in plaats daarvan een brief ontving gericht aan een Brits staatsburger in Utrecht. “Ik ben niet boos of bezorgd over de verwarring met de post, maar ik denk dat het datalek erop wijst dat de IND overweldigd is door de problemen die de Brexit met zich meebrengt.” Een woordvoerder van de IND zegt dat ze proberen te achterhalen wat er is gebeurd. “We onderzoeken momenteel de claims, hun oorzaak en de omvang van wat er is gebeurd”, zegt hij. Op Twitter nodigt het bureau mensen die een brief met een verkeerd adres hebben ontvangen uit om deze op kosten van de migratiedienst terug te sturen naar de geadresseerde.
Niemand is immuun voor fouten, maar belangrijke organisaties zoals de IND moeten dubbel voorzichtig zijn. Zeker als het om persoonsgegevens gaat.
Publicatiedatum: 17.02.2020