Dat de wijziging van de BTW-nummers voor particuliere ondernemers komt eraan we schreven al en nu is het begonnen! Onze klanten begonnen letters met nieuwe cijfers te ontvangen.
Dus wat staat er in deze e-mails en wat te doen met de nieuwe nummers? Wat zijn BTW-id en ob-nummers en hoe gebruik ik ze?
Alle particuliere ondernemers zullen dit najaar (2019) dergelijke brieven ontvangen. De brief bevat twee cijfers btw-identificatienummer en omzetbelastingnummer. Vanaf 2020 moet u het eerste (btw-id) gebruiken voor contacten met klanten en zakenpartners en blijft het tweede (ob-nummer) voor uw contacten met de belastingdienst.
U dient het BTW-id op uw facturen en op de website te vermelden en uw oude BTW-nummer ermee te vervangen.
Dit wordt gedaan om de vertrouwelijkheid en bescherming van persoonsgegevens te vergroten, aangezien voorheen het BTW-nummer van een particuliere ondernemer ook een burgerservicenummer (BSN) bevatte. Het nieuwe BTW-identificatienummer (BTW-id) ziet er als volgt uit: landcode – NL, 9 cijfers, letter “B” en een 2-cijferig controlenummer. Bijvoorbeeld: NL000099998B57.
En uw huidige BTW-nummer wordt nu uw belastingnummer - omzetbelastingnummer, dat blijft u gebruiken als u contact opneemt met de Belastingdienst, bijvoorbeeld als u een brief schrijft of de Belastingdienst belt.
Dit belastingnummer ziet er als volgt uit: uw burgerregistratienummer plus B01, B02, enzovoort: 111234567B01.
Zoals u kunt zien, is alles eenvoudig. En dit alles met zorg voor de bescherming van uw persoonsgegevens. Veel succes in het bedrijfsleven en vergeet niet om wijzigingen aan te brengen in de website en uw facturen.
Publicatiedatum: 20.10.2019