Условия пользования на русском языке
ALGEMENE VOORWAARDEN VAN NALOG.NL B.V. GEDATEERD 05.12.2024
Artikel 1. DEFINITIES
De hieronder in hoofdletters vermelde definities hebben in het kader van deze algemene voorwaarden de volgende betekenis:
- Documenten: alle informatie of gegevens die door de Cliënt aan de Opdrachtnemer ter beschikking zijn gesteld; alle gegevens die door de Opdrachtnemer zijn geproduceerd of verzameld in het kader van de uitvoering van de Opdracht/Overeenkomst; en alle overige informatie die relevant is voor de uitvoering of afronding van de Opdracht. De hiervoor genoemde informatie kan zijn vastgelegd op materiële of immateriële gegevensdragers, al dan niet geplaatst bij derden;
- Werknemer: een natuurlijke persoon die in dienst is van of verbonden is aan de Opdrachtnemer, al dan niet op basis van een arbeidsovereenkomst;
- Opdracht/Overeenkomst: de overeenkomst tot het verrichten van diensten, waarbij de Opdrachtnemer zich jegens de Cliënt verbindt om bepaalde Werkzaamheden uit te voeren;
- De Cliënt: de natuurlijke persoon of rechtspersoon die de Opdrachtnemer de Opdracht heeft verstrekt tot het uitvoeren van Werkzaamheden;
- De Opdrachtnemer: Nalog.nl B.V. Alle Opdrachten worden uitsluitend aanvaard en uitgevoerd door de onderneming, niet door of namens een individuele Werknemer, zelfs niet indien de Cliënt de Opdracht uitdrukkelijk of stilzwijgend heeft verstrekt met het oog op de uitvoering daarvan door een specifieke Werknemer of specifieke Werknemers. De toepasselijkheid van de artikelen 404, 407 lid 2 en 409 van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek wordt hierbij uitdrukkelijk uitgesloten;
- Werkzaamheden: alle werkzaamheden die door de Opdrachtnemer ten behoeve van de Cliënt worden uitgevoerd waarvoor een Opdracht is verstrekt en die door de Opdrachtnemer zijn aanvaard.
Artikel 2. TOEPASSELIJKHEID
- Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op: alle offertes, Opdrachten, rechtsverhoudingen en Overeenkomsten, hoe deze ook worden genoemd, waarbij de Opdrachtnemer zich jegens de Cliënt verbindt/zal verbinden tot het uitvoeren van Werkzaamheden.
- Afwijkingen van of aanvullingen op deze algemene voorwaarden zijn alleen geldig indien deze uitdrukkelijk schriftelijk zijn overeengekomen, bijvoorbeeld in een Overeenkomst (schriftelijk) of in (een nadere) bevestiging van de Opdracht.
- In geval van strijdigheid tussen enige bepaling in deze algemene voorwaarden en een afzonderlijke Overeenkomst of een opdrachtbevestigingsbrief, prevaleert de bepaling in de afzonderlijke Overeenkomst of opdrachtbevestigingsbrief met betrekking tot die strijdigheid.
- Deze algemene voorwaarden zijn eveneens van toepassing op aanvullende of vervolgopdrachten.
- De toepasselijkheid van de algemene voorwaarden van de Cliënt wordt hierbij door de Opdrachtnemer uitdrukkelijk afgewezen. Door het mondeling of schriftelijk verstrekken van de Opdracht accepteert de Cliënt deze algemene voorwaarden met uitsluiting van enige algemene voorwaarden van de Cliënt.
- Natuurlijke personen en rechtspersonen die direct of indirect, op welke wijze dan ook, betrokken zijn bij de dienstverlening aan de Cliënt door of namens de Opdrachtnemer, al dan niet op basis van een arbeidsovereenkomst, kunnen een beroep doen op deze algemene voorwaarden.
Artikel 3. GEGEVENS VAN DE CLIËNT
- De Cliënt is verplicht alle Documenten die de Opdrachtnemer naar diens oordeel nodig heeft voor de juiste uitvoering van de Opdracht, in de vereiste vorm, op de vereiste wijze en tijdig aan de Opdrachtnemer ter beschikking te stellen. De Opdrachtnemer bepaalt wat moet worden verstaan onder de vereiste vorm, de vereiste wijze en tijdigheid.
- De Cliënt staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de door de Cliënt verstrekte Documenten, ook indien deze van derden afkomstig zijn.
- De Cliënt vrijwaart de Opdrachtnemer tegen alle schade die voortvloeit uit onjuiste of onvolledige Documenten, waaronder maar niet beperkt tot kosten van derden en/of extra uren die nodig zijn om een opdracht uit te voeren.
- De extra kosten die door de Opdrachtnemer worden gemaakt en de extra gewerkte uren, evenals de verdere schade die de Opdrachtnemer lijdt doordat de Cliënt de voor de uitvoering van de Werkzaamheden benodigde Documenten niet, niet tijdig of niet behoorlijk aanlevert, zijn voor rekening en risico van de Cliënt.
- Bij elektronische verzending door de Opdrachtnemer van informatie, waaronder maar niet beperkt tot belastingaangiften, jaarrekeningen, rapporten van (en in opdracht van) de Cliënt aan derden, wordt de Cliënt beschouwd als de partij die de betreffende informatie ondertekent en verzendt.
- De Opdrachtnemer heeft het recht de uitvoering van de Opdracht op te schorten totdat de Cliënt de in het eerste lid genoemde verplichtingen is nagekomen.
- De Opdrachtnemer zal op eerste schriftelijk verzoek van de Cliënt de door de Cliënt verstrekte originele Documenten retourneren. De procedure voor het retourneren van documenten is vastgelegd in Bijlage 3 bij de Algemene Voorwaarden.
Artikel 4. UITVOERING VAN DE OPDRACHT
- De opdracht voor de Opdracht kan door de Cliënt op verschillende manieren worden verstrekt, waaronder maar niet beperkt tot, via de website van Nalog.nl, e-mail, telefoongesprekken, berichten via messengers en andere communicatiemiddelen.
- De Overeenkomst komt tot stand en vangt aan op het moment dat de Cliënt de Opdracht bevestigt, of wanneer de Opdracht daadwerkelijk wordt uitgevoerd. De bevestiging van de Opdracht is gebaseerd op de informatie die de Cliënt op dat moment aan de Opdrachtnemer heeft verstrekt. De bevestiging wordt geacht de Overeenkomst correct en volledig weer te geven en kan zowel mondeling als schriftelijk worden verstrekt.
- Indien de Opdracht mondeling is verstrekt, wordt de Opdracht geacht te zijn afgesloten onder toepasselijkheid van deze Algemene Voorwaarden op het moment dat de Opdrachtnemer, op verzoek van de Cliënt, met de uitvoering van de Opdracht is begonnen.
- De Opdrachtnemer bepaalt de wijze waarop de Opdracht wordt uitgevoerd en door welke Werknemer(s).
- De Opdrachtnemer zal de werkzaamheden naar beste vermogen en als een zorgvuldig handelend beroepsbeoefenaar uitvoeren; de Opdrachtnemer kan echter geen garantie geven voor het behalen van enig beoogd resultaat.
- De Opdracht wordt uitgevoerd met inachtneming van de toepasselijke regelgeving en wat door of krachtens de wet wordt vereist. De Cliënt dient te allen tijde volledig mee te werken aan de hieruit voortvloeiende verplichtingen.
- Indien de uitgevoerde Opdracht goedkeuring door de Cliënt vereist, moet deze goedkeuring binnen 5 werkdagen na de datum van verzending van de gegevens ter goedkeuring worden verleend, tenzij bij rapportage Annex 2 van toepassing is. De Werkzaamheden worden geacht te zijn aanvaard bij goedkeuring, indien dit volgens de Opdracht vereist is. In alle andere gevallen wordt de Opdracht geacht te zijn afgerond wanneer het overeengekomen werk door de Opdrachtnemer is uitgevoerd.
- De Cliënt is ervan op de hoogte dat de Opdrachtnemer op grond van de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft):
- verplicht kan zijn onderzoek te doen naar de identiteit van de Cliënt;
- bepaalde transacties mogelijk moet melden aan overheidsinstanties.
- De Opdrachtnemer sluit iedere aansprakelijkheid uit voor schade die voortvloeit uit het naleven door de Opdrachtnemer van de op haar van toepassing zijnde wet- en (beroeps)regelgeving.
- De Opdrachtnemer zal een werkdossier met betrekking tot de Opdracht bijhouden dat kopieën bevat van relevante documenten. Dit werkdossier is eigendom van de Opdrachtnemer.
- De Opdrachtnemer heeft het recht om Werkzaamheden te laten uitvoeren door een derde die door de Opdrachtnemer wordt aangewezen.
Artikel 5. INTELLECTUELE EIGENDOM
- De uitvoering van de Opdracht door de Opdrachtnemer omvat geen overdracht van intellectuele eigendomsrechten die toebehoren aan de Opdrachtnemer. Alle intellectuele eigendomsrechten die ontstaan tijdens of voortvloeien uit de uitvoering van de Opdracht behoren toe aan de Opdrachtnemer.
- Het is de Cliënt uitdrukkelijk verboden om de producten waarin de intellectuele eigendomsrechten van de Opdrachtnemer zijn gevestigd, of de producten met betrekking tot het gebruik waarvan de Opdrachtnemer gebruiksrechten heeft verkregen, te reproduceren, publiceren of benutten. Dit betreft bijvoorbeeld (maar is niet beperkt tot): computerprogramma’s, systeemontwerpen, werkmethoden, adviezen, (model)contracten, rapporten, sjablonen, macro’s en ander intellectueel werk.
- De Cliënt is niet gerechtigd de in het tweede lid genoemde producten aan derden te verstrekken zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Opdrachtnemer.
Artikel 6. OVERMACHT
- Indien partijen door overmacht in de zin van artikel 75 van Boek 6 van het Burgerlijk Wetboek hun verplichtingen uit de Overeenkomst niet, niet tijdig of niet behoorlijk kunnen nakomen, worden deze verplichtingen opgeschort totdat partijen in staat zijn deze op de overeengekomen wijze na te komen.
- In het geval dat de situatie als bedoeld in het eerste lid zich voordoet, hebben partijen het recht de Overeenkomst geheel of gedeeltelijk schriftelijk en met onmiddellijke ingang te ontbinden, zonder dat er recht op enige schadevergoeding ontstaat.
- Indien de Opdrachtnemer bij het intreden van de overmachtsituatie reeds gedeeltelijk aan de overeengekomen verplichtingen heeft voldaan, is de Opdrachtnemer gerechtigd om de uitgevoerde Werkzaamheden tussentijds afzonderlijk te factureren, en dient de Cliënt deze factuur te voldoen alsof het een afzonderlijke transactie betreft.
Artikel 7. HONORARIUM EN KOSTEN
- De door de Opdrachtnemer uitgevoerde Werkzaamheden worden aan de Cliënt in rekening gebracht op basis van bestede tijd en gemaakte kosten, tenzij partijen uitdrukkelijk anders zijn overeengekomen, zoals bijvoorbeeld betaling van een vaste prijs. De betaling van het honorarium is niet afhankelijk van het resultaat van de Werkzaamheden, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.
- Naast het honorarium worden de door de Opdrachtnemer gemaakte onkosten en de facturen van door de Opdrachtnemer ingeschakelde derden aan de Cliënt in rekening gebracht.
- De Opdrachtnemer heeft het recht een voorschotbetaling van 100% van de Cliënt te verlangen. Het niet (tijdig) voldoen van het voorschot kan voor de Opdrachtnemer reden zijn om de Werkzaamheden op te schorten of de uitvoering van een Opdracht te weigeren.
- Indien na het tot stand komen van de Overeenkomst, maar voordat de Opdracht volledig is uitgevoerd, tarieven of prijzen wijzigen, is de Opdrachtnemer gerechtigd het overeengekomen tarief dienovereenkomstig aan te passen.
- Indien wettelijk vereist, wordt de omzetbelasting (“BTW”) apart in rekening gebracht over alle bedragen die de Cliënt aan de Opdrachtnemer verschuldigd is.
Artikel 8. BETALING
- Betaling door de Cliënt van de aan de Opdrachtnemer verschuldigde bedragen dient te geschieden zonder enig recht van aftrek, korting, opschorting of verrekening binnen 14 dagen na factuurdatum, tenzij anders is overeengekomen. De dag van betaling is de dag waarop het verschuldigde bedrag op de rekening van de Opdrachtnemer is bijgeschreven.
- Indien de Cliënt niet binnen de in het eerste lid genoemde termijn heeft betaald, is de Cliënt van rechtswege in verzuim en is de Opdrachtnemer gerechtigd wettelijke (handels)rente in rekening te brengen vanaf dat moment.
- Na het verstrijken van de betalingstermijn zal de Opdrachtnemer betalingsherinneringen versturen. Voor de derde herinnering heeft de Opdrachtnemer recht op vergoeding van administratiekosten door de Cliënt op basis van de bestede tijd aan het opstellen van de herinneringen. Indien de Cliënt niet binnen de in het eerste lid genoemde termijn heeft betaald, is de Cliënt verplicht alle daadwerkelijk door de Opdrachtnemer gemaakte gerechtelijke en buitengerechtelijke (incasso)kosten te vergoeden. De vergoeding van de gemaakte kosten is niet beperkt tot enige door de rechter vastgestelde proceskostenveroordeling.
- In het geval van een gezamenlijk verstrekte Opdracht zijn de Cliënten hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van het factuurbedrag en de verschuldigde rente en kosten.
- Indien de financiële positie of het betalingsgedrag van de Cliënt naar het oordeel van de Opdrachtnemer daartoe aanleiding geeft, of indien de Cliënt nalaat een voorschot te betalen of een factuur binnen de daarvoor gestelde betalingstermijn te voldoen, is de Opdrachtnemer gerechtigd van de Cliënt onmiddellijke verstrekking van (aanvullende) zekerheid te verlangen in een door de Opdrachtnemer te bepalen vorm. Indien de Cliënt nalaat de verlangde zekerheid te verstrekken, is de Opdrachtnemer gerechtigd, onverminderd de overige rechten van de Opdrachtnemer, de verdere uitvoering van de Overeenkomst onmiddellijk op te schorten, en is al hetgeen de Cliënt aan de Opdrachtnemer verschuldigd is op welke grond dan ook, onmiddellijk opeisbaar.
Artikel 9. TERMIJNEN
- Indien tussen de Cliënt en de Opdrachtnemer een termijn is overeengekomen waarbinnen de Opdracht moet worden uitgevoerd en de Cliënt nalaat om:
- een overeengekomen voorschotbetaling te verrichten, of
- de benodigde Documenten tijdig, volledig, in de vereiste vorm en op de vereiste wijze beschikbaar te stellen, zullen de Cliënt en de Opdrachtnemer in overleg treden over een nieuwe termijn/datum waarbinnen de Opdracht moet worden uitgevoerd.
- Termijnen waarbinnen de Werkzaamheden moeten zijn afgerond, worden slechts geacht fatale termijnen te zijn indien dit uitdrukkelijk en in ondubbelzinnige bewoordingen (schriftelijk) tussen de Cliënt en de Opdrachtnemer is overeengekomen.
Artikel 10. AANSPRAKELIJKHEID EN VRIJWARING
- De Opdrachtnemer is aansprakelijk voor boetes als gevolg van gemiste rapportagetermijnen, indien deze termijnen zijn gemist door toedoen van de Opdrachtnemer. De Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor enige schade of verlies aan de zijde van de Cliënt die voortvloeit uit het feit dat de Cliënt geen, onjuiste of onvolledige Documenten aan de Opdrachtnemer heeft verstrekt, of doordat deze niet tijdig zijn verstrekt. Dit omvat ook de situatie waarin de Opdrachtnemer als gevolg van handelen of nalaten van de Cliënt niet in staat is rapporten binnen de wettelijke termijn in te dienen.
- De Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor enige indirecte schade, zoals: gederfde winst, gemiste besparingen, schade door bedrijfsstagnatie en andere gevolgschade of indirecte schade die het gevolg is van het niet, niet tijdig of niet naar behoren presteren door de Opdrachtnemer.
- De aansprakelijkheid van de Opdrachtnemer is beperkt tot vergoeding van directe schade die het directe gevolg is van (een reeks van) toerekenbare tekortkoming(en) in de uitvoering van de Opdracht. Onder directe schade wordt onder meer verstaan: de redelijke kosten ter vaststelling van de oorzaak en omvang van de schade; de redelijke kosten ter voorkoming en beperking van de schade; en de redelijke kosten om de uitvoering van de Opdrachtnemer in overeenstemming met de Overeenkomst te laten zijn.
- Deze aansprakelijkheid is beperkt tot maximaal het bedrag van het honorarium voor de uitgevoerde Werkzaamheden.
- De in dit artikel opgenomen aansprakelijkheidsbeperkingen gelden niet indien en voor zover sprake is van opzet of bewuste roekeloosheid van de Opdrachtnemer of haar leidinggevend management.
- De Cliënt is verplicht maatregelen te nemen om schade te beperken. De Opdrachtnemer heeft het recht schade te herstellen of te beperken door middel van reparatie of verbetering van de uitgevoerde Werkzaamheden.
- De Cliënt vrijwaart de Opdrachtnemer tegen aanspraken van derden wegens schade die is veroorzaakt doordat de Cliënt geen of onjuiste of onvolledige Documenten aan de Opdrachtnemer heeft verstrekt.
- De Cliënt vrijwaart de Opdrachtnemer tegen aanspraken van derden (inclusief Werknemers van de Opdrachtnemer en ingeschakelde derden) die schade lijden in verband met de uitvoering van de Opdracht, welke het gevolg is van handelen of nalaten van de zijde van de Cliënt.
- De bepalingen in lid 1 tot en met 8 van dit artikel hebben betrekking op zowel de contractuele als de buitencontractuele aansprakelijkheid van de Opdrachtnemer jegens de Cliënt.
- Aanspraken met betrekking tot uitgevoerde Werkzaamheden of de hoogte van de factuur moeten binnen 30 dagen na de datum van verzending van documenten of informatie worden ingediend. Na deze termijn vervalt het recht op enige aanspraken, tenzij de Cliënt redelijkerwijs kan aantonen dat hij niet eerder kennis had kunnen nemen van gebreken in de Werkzaamheden. In dat geval moet hij de Opdrachtnemer schriftelijk binnen 30 dagen na ontdekking op de hoogte stellen. De aanspraak ontheft de Cliënt niet van de verplichting om facturen tijdig te betalen.
Artikel 11. BEËINDIGING
- De Cliënt kan te allen tijde de Overeenkomst (tussentijds) met onmiddellijke ingang beëindigen zonder een opzegtermijn in acht te nemen, door middel van een schriftelijke kennisgeving aan de andere partij. Indien de Overeenkomst wordt beëindigd voordat de Opdracht is voltooid, is de Cliënt het honorarium verschuldigd conform Bijlage 4.
- Indien de Cliënt de Overeenkomst beëindigt, heeft de Opdrachtnemer recht op vergoeding van reeds gemaakte extra kosten en kosten voortvloeiend uit annulering van ingeschakelde derden (zoals onder meer kosten met betrekking tot onderaanneming).
- De Opdrachtnemer kan te allen tijde de Overeenkomst (tussentijds) met onmiddellijke ingang beëindigen zonder een opzegtermijn in acht te nemen, door middel van een schriftelijke kennisgeving aan de andere partij in de volgende gevallen:
- Na het sluiten van deze Overeenkomst verkrijgt de Opdrachtnemer informatie die aanleiding geeft te vermoeden dat de Cliënt niet in staat is zijn/haar verplichtingen uit deze Overeenkomst na te komen;
- Overtreding door de Cliënt van de verplichting om meer dan 30 dagen te betalen voor diensten;
- Faillissement of surseance van betaling van de Cliënt;
- Liquidatie van de Cliënt (indien rechtspersoon);
- Beperking van de handelingsbekwaamheid of overlijden van de Cliënt (individu);
- Ontvangst door de Opdrachtnemer van informatie waaruit blijkt dat de Cliënt zijn activiteiten uitvoert in strijd met de wetgeving van Nederland, waaronder de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft), of niet-naleving door de Cliënt van het interne beleid van de Opdrachtnemer met betrekking tot de preventie van witwassen en financiering van terrorisme.
- Als gevolg van de beëindiging van de Overeenkomst komen alle voordelen of individuele regelingen met overheidsinstanties die aan de Cliënt zijn toegekend in verband met de rol van de Opdrachtnemer als tussenpersoon, te vervallen.
Artikel 12. RECHT OP OPSCHORTING
- De Opdrachtnemer is gerechtigd de nakoming van zijn/haar verplichtingen, waaronder het overhandigen van Documenten of andere zaken aan de Cliënt of derden, op te schorten totdat alle opeisbare vorderingen op de Cliënt volledig zijn voldaan.
Artikel 13. VERJARINGSTERMIJN
Voor zover in deze algemene voorwaarden niet anders is bepaald, vervallen de vorderingsrechten en andere aanspraken van de Cliënt op welke grond dan ook jegens de Opdrachtnemer die verband houden met de uitvoering van Werkzaamheden door de Opdrachtnemer, in ieder geval één jaar nadat de Cliënt kennis heeft genomen of redelijkerwijs kennis had kunnen nemen van het bestaan van deze rechten en aanspraken.
Artikel 14. ELEKTRONISCHE COMMUNICATIE EN ELEKTRONISCHE INDIENING VAN BELASTINGAANGIFTEN EN ANDERE RAPPORTAGES
- Tijdens de uitvoering van de Opdracht kunnen de Cliënt en de Opdrachtnemer met elkaar communiceren via elektronische middelen en/of gebruikmaken van elektronische opslag (zoals Cloud-toepassingen). Tenzij schriftelijk anders is overeengekomen, mogen partijen ervan uitgaan dat het verzenden van correct geadresseerde faxberichten, e-mails (inclusief e-mails verzonden via het internet) en (voicemail)berichten, ongeacht of deze vertrouwelijke informatie of Documenten met betrekking tot de Opdracht bevatten, door beide partijen wordt geaccepteerd. Hetzelfde geldt voor andere communicatiemiddelen die door de andere partij worden gebruikt of geaccepteerd.
- De Cliënt en de Opdrachtnemer zijn niet aansprakelijk jegens elkaar voor schade die voor één of beide partijen zou kunnen ontstaan door het gebruik van elektronische communicatiemiddelen, netwerken, applicaties, elektronische opslag of andere systemen, waaronder – maar niet beperkt tot – schade als gevolg van niet-bezorging of vertraagde bezorging van elektronische communicatie, omissies, vervorming, onderschepping of manipulatie van elektronische communicatie door derden of door software/apparatuur die wordt gebruikt voor het verzenden, ontvangen of verwerken van elektronische communicatie, de overdracht van virussen en het niet of niet naar behoren functioneren van het telecommunicatienetwerk of andere middelen die nodig zijn voor elektronische communicatie, behalve voor zover de schade het gevolg is van opzet of grove nalatigheid. Het bovenstaande geldt ook voor het gebruik dat de Opdrachtnemer hiervan maakt in zijn contact met derden.
- In aanvulling op het vorige lid accepteert de Opdrachtnemer geen enkele aansprakelijkheid voor schade die is ontstaan door of verband houdt met de elektronische verzending van (elektronische) belastingaangiften en andere rapportages.
- Zowel de Cliënt als de Opdrachtnemer zullen al het redelijkerwijs mogelijke doen of nalaten om het optreden van de bovengenoemde risico’s te voorkomen.
- Gegevensuitdraaien van het computersysteem van de afzender leveren dwingend bewijs van (de inhoud van) de door de afzender verzonden elektronische communicatie, tenzij de ontvanger het tegendeel kan bewijzen.
Artikel 15. PRIVACY
- De Opdrachtnemer respecteert de privacy van de Cliënt. De Opdrachtnemer behandelt en verwerkt alle verstrekte persoonsgegevens in overeenstemming met de toepasselijke wetgeving, met name de Wet Bescherming Persoonsgegevens (Wbp). De Cliënt stemt in met deze verwerking. De Opdrachtnemer past passende beveiligingsmaatregelen toe voor de bescherming van de persoonsgegevens van de Cliënt.
- De Opdrachtnemer gebruikt de persoonsgegevens van de Cliënt uitsluitend voor de uitvoering van de Overeenkomst of voor de behandeling van een klacht.
Artikel 16. DIVERSE BEPALINGEN
- De Cliënt zal gedurende de looptijd van de Overeenkomst of enige verlenging daarvan en gedurende 12 maanden daarna geen Werknemers die betrokken zijn bij de uitvoering van de Werkzaamheden in dienst nemen of benaderen om, al dan niet tijdelijk, direct of indirect, werkzaamheden te verrichten voor de Cliënt, al dan niet in loondienst.
- Deze algemene voorwaarden zijn opgesteld in zowel de Engelse als de Russische taal. In geval van verschil of conflict tussen de Engelse en de Russische tekst is de Engelse tekst bindend.
- Op de Overeenkomst is Nederlands recht van toepassing.
- Alle geschillen zullen worden beslecht door de bevoegde rechter in het arrondissement waar de Opdrachtnemer is gevestigd.
- De Opdrachtnemer heeft het recht deze algemene voorwaarden te wijzigen. Deze wijzigingen treden in werking op de aangekondigde ingangsdatum. De Opdrachtnemer zal de gewijzigde algemene voorwaarden tijdig aan de Cliënt toesturen.
- Indien enige bepaling van deze algemene voorwaarden of de onderliggende Opdracht/Overeenkomst geheel of gedeeltelijk nietig en/of ongeldig en/of niet-afdwingbaar blijkt te zijn als gevolg van enige wettelijke regeling, rechterlijke uitspraak of anderszins, heeft dit geen enkele gevolgen voor de geldigheid van alle andere bepalingen van deze algemene voorwaarden of de onderliggende Opdracht/Overeenkomst.
BIJLAGE 1 BIJ DE ALGEMENE VOORWAARDEN VAN NALOG.NL
Indien de Cliënt documenten aan de Opdrachtnemer moet verstrekken ter uitvoering van de Opdracht, dient de overdracht van documenten als volgt te worden uitgevoerd:
- De Opdrachtnemer accepteert uitsluitend documenten in elektronische vorm. Papieren documenten die worden achtergelaten op het kantoor van de Opdrachtnemer of per post worden verzonden, zullen niet door de Opdrachtnemer worden verwerkt.
- Alle bankafschriften moeten maandelijks in PDF-formaat worden opgeslagen en benoemd volgens het formaat: “naam van de rechtspersoon/natuurlijk persoon – jaar – maand”.
- Elk document moet in één apart bestand worden opgeslagen.
- Facturen en cheques in andere valuta’s moeten worden omgerekend naar euro’s op de betalingsdatum, waarbij de eurowaarde naast de oorspronkelijke valuta moet worden vermeld.
- Alle documenten moeten goed gescand of gefotografeerd zijn. Alle gegevens moeten duidelijk zichtbaar zijn, zonder gebogen hoeken of schaduwen.
- De gescande documenten moeten worden gecomprimeerd in een archiefbestand en verzonden naar het e-mailadres dat door de Opdrachtnemer is opgegeven.
- Documenten kunnen ook worden geüpload naar een online opslagruimte, op voorwaarde dat de Opdrachtnemer hierover aanvullend wordt geïnformeerd.
BIJLAGE 2 BIJ DE ALGEMENE VOORWAARDEN VAN NALOG.NL TERMIJNEN VOOR HET AANLEVEREN VAN GEGEVENS VOOR RAPPORTAGE EN ONDERTEKENING VAN RAPPORTAGES
De Cliënt is verplicht:
- Tijdig en volledig alle documenten en andere informatie aan de Opdrachtnemer te verstrekken die cruciaal zijn voor het leveren van de Diensten. Documenten voor het opstellen en indienen van de Rapportages moeten als volgt worden aangeleverd:
- Voor de BTW-aangifte: binnen 10 kalenderdagen na de maand die volgt op de aangifteperiode. Indien het aantal te verwerken documenten meer dan 45 stuks per kwartaal bedraagt, is de Cliënt verantwoordelijk om de documenten binnen 10 kalenderdagen na elke maand aan te leveren die volgt op de maand waarop de documenten betrekking hebben.
- Voor de Vennootschapsbelastingaangifte: uiterlijk 3 maanden na het einde van het jaar waarop de aangifte volgens de Nederlandse wetgeving betrekking heeft.
- Voor de Loonbelasting: indien de betaling op uurbasis plaatsvindt, moet de informatie over de gewerkte uren per werknemer uiterlijk binnen 3 kalenderdagen na het einde van de maand waarop de salarisbetaling betrekking heeft, worden verstrekt.
- Voor de Inkomstenbelastingaangifte voor ondernemers: uiterlijk binnen 1 maand na het einde van het jaar waarop de aangifte volgens de Nederlandse wetgeving betrekking heeft. Voor andere rapportages: zoals overeengekomen tussen de Partijen, maar uiterlijk 20 kalenderdagen voor de indieningsdatum zoals bepaald door de Nederlandse wet of een overheidsinstantie.
- Rapportages te ondertekenen en te retourneren uiterlijk 7 kalenderdagen vóór de laatste indieningsdatum van belastingrapportages bij de Nederlandse autoriteiten. Als de Cliënt weigert de belastingrapportages te ondertekenen, is de Cliënt verplicht de Opdrachtnemer uiterlijk 7 kalenderdagen vóór de indieningsdatum schriftelijk een verklaring van de weigering te verstrekken. Bij weigering zonder schriftelijke verklaring of indien de verklaring redenen bevat die door de Opdrachtnemer niet kunnen worden geaccepteerd in overeenstemming met de geldende wetgeving, is de Opdrachtnemer niet aansprakelijk voor eventuele negatieve gevolgen voor de Cliënt als gevolg van bovengenoemde redenen. Het werk van de Opdrachtnemer wordt in dat geval als uitgevoerd beschouwd en moet volledig worden betaald.
- Onmiddellijk, maar uiterlijk binnen 7 kalenderdagen, de Opdrachtnemer te informeren over wijzigingen in de informatie, materialen of documenten die aan de Opdrachtnemer zijn verstrekt, evenals over veranderingen in de intenties of plannen van de Cliënt met betrekking tot boekhoudkundige, fiscale of juridische kwesties die onder deze Overeenkomst vallen. Indien de Opdrachtnemer niet tijdig wordt geïnformeerd over bovengenoemde wijzigingen, is de Opdrachtnemer niet verantwoordelijk voor eventuele negatieve gevolgen en uitkomsten voor de Cliënt.
BIJLAGE 3 BIJ DE ALGEMENE VOORWAARDEN VAN NALOG.NL AANLEVERING VAN DOCUMENTEN NA BEËINDIGING VAN DE OVEREENKOMST
Na beëindiging van de Overeenkomst of uitvoering van de Opdracht heeft de Cliënt het recht om een aantal documenten van de Opdrachtnemer te ontvangen onder de volgende voorwaarden:
- Eventuele originele documenten kunnen door de Cliënt worden opgehaald binnen 1 kalendermaand na de datum van uitvoering van de Opdracht of beëindiging van de Overeenkomst (“beëindigingsdatum”) tijdens de openingstijden van de Opdrachtnemer.
- Lijst van documenten die kunnen worden verstrekt:
- De meest recente jaarrekening voor de voorgaande periode;
- BTW-aangiften voor de voorgaande perioden van het lopende kalenderjaar.
- De Opdrachtnemer verstrekt de Cliënt geen werkdossiers, materialen, berekeningen en interne administratie met betrekking tot de uitvoering van de Opdracht.
- De Opdrachtnemer verstrekt de Cliënt geen documenten (en hun kopieën) die door de Cliënt of derden zijn verzonden met het oog op de uitvoering van de Opdracht door de Opdrachtnemer.
- Het verstrekken van andere documenten is mogelijk op basis van voorafgaande overeenstemming met de Opdrachtnemer tegen betaling volgens de uurtarieven van de Opdrachtnemer.
BIJLAGE 4 BIJ DE ALGEMENE VOORWAARDEN VAN NALOG.NL VOORWAARDEN VOOR BETALING VAN DIENSTEN BIJ BEËINDIGING VAN DE OVEREENKOMST
- Bij beëindiging van de Overeenkomst gelden de volgende voorwaarden voor betaling en terugbetaling, afhankelijk van de status van de Opdracht:
Status van de Opdracht | Terugbetaling aan de Cliënt | Betaling aan de Opdrachtnemer |
---|---|---|
Nog niet in behandeling genomen | 100% | 0% |
Nieuwe opdracht | 100% | 0% |
Klaar voor uitvoering | 100% | 0% |
In behandeling | 50% | 50% |
Wachtend op documenten | 0% | 100% |
Goedkeuring door cliënt | 0% | 100% |
Onder controle van de auditor | 0% | 100% |
Overgedragen aan fiscalist | 0% | 100% |
Overgedragen aan uitvoerder | 100% | 0% |
Wachtend op reactie van overheidsinstanties | 0% | 100% |
Goedgekeurd door auditor | 0% | 100% |
Nieuwe gegevens ontvangen | 0% | 100% |
Afgerond en gesloten | 0% | 100% |
Uitgesteld | 0% | 100% |
Wijziging in complexiteit | 0% | 100% |
Weigering door cliënt | 0% | 100% |
Geannuleerd | 0% | 100% |
Uitzonderingen
- In gevallen waarbij betaling aan derden vereist is, wordt de som van deze betalingen in mindering gebracht op het bedrag dat aan de Cliënt wordt terugbetaald. Dit houdt in dat de kosten voor derden eerst van het terug te betalen bedrag worden afgetrokken voordat de resterende terugbetaling wordt berekend.
- Aanvullende bepalingen
- Terugbetalingen worden uitgevoerd binnen 14 werkdagen na beëindiging van de Overeenkomst.
- De Opdrachtnemer behoudt zich het recht voor om gedetailleerde afrekeningen met betrekking tot betalingen aan derden aan de Cliënt te verstrekken.
- Wanneer de opdracht zich in een andere status bevindt of al eerder in behandeling is geweest, is geen terugbetaling mogelijk (0%).